In het kort
-
Wegligging
Van de vier motoren waarmee de A3 Cabriolet beschikbaar is – twee benzines en twee diesels, allemaal met turbo en directe injectie –, vormt de 1.9 TDI de basisvariant. Deze technisch ongewijzigde en van een partikelfilter voorziene turbodiesel met pompinjectoren valt nog altijd te smaken doordat hij al zijn koppel vrijgeeft onder de 2.000 o/m, net waar de common rails een beetje futloos zijn. De 1.9 TDI is enkel verkrijgbaar met een manuele vijfversnellingsbak.
-
Veiligheid
De ophanging van de A3 Cabriolet is dezelfde als die van de berline. Dankzij de uitstekende stijfheid van het open koetswerk doet ze haar werk even efficiënt. Je zou bijna vergeten dat je met een cabrio rijdt, zelfs bij een dynamische rijstijl. Het tweede uitrustingsniveau (Ambiente) staat op een iets stuggere en met 15 millimeter verlaagde sportophanging, om het wegcontact nog consistenter te maken. Qua passieve veiligheid wordt de bescherming bij een koprol verzekerd door weinig esthetische vaste rolbeugels.
-
Comfort
De Cabriolet doet geen afbreuk aan de reputatie van de A3 berlines dat ze gemiddeld stugger zijn opgehangen dan hun neven binnen de groep die op hetzelfde platform staan (VW Golf,Skoda Octavia, Seat Leon). Niettemin blijft hij toch comfortabel. De geluiddemping is behoorlijk met de automatische kap, echter zonder het uitstekende niveau ter zake van de A4 Cabriolet te evenaren. De voorste plaatsen zijn vergelijkbaar met die in de A3 berline, terwijl de achterbank beter plaats biedt aan twee volwassenen dan je zou denken.
-
Praktische kant
Het originele aan de A3 Cabriolet is dat hij geen kapafdekking heeft. Net als bij de Porsche Boxster doet het voorste deel van de kap dankzij het Z-vormige wegklapmechanisme dienst als bescherming.Doordat het opbergcompartiment voor de kap op die manier weinig plaats inneemt, kon Audi in een diepe koffer voorzien die nog kan worden uitgebreid dankzij de neerklapbare rugleuning van de achterbank, een primeur voor een cabrio. Daarvoor moest men wel kiezen voor vaste rolbeugels en een kort kofferdeksel, dat het laden bemoeilijkt.
-
Budget
Met een meergewicht van zo'n honderd kilo, brede banden en een partikelfilter wordt een gemiddeld verbruik van minder dan 6 l/100 km moeilijk. En de 1.9 is een gewone TDI, die uitgerust is met een korter gespreide vijfversnellingsbak en laagprofielbanden. De onderhoudsintervallen zijn goed nieuws voor veelrijders (om de 50.000 kilometer). De prijzen van Audi liggen in de lijn van die van de BMW 1- Reeks Cabrio, de Saab 9-3 Cabrio of de duurdere coupé-cabrio's (VW Eos en Volvo C70), tenminste zonder rekening te houden met de talrijke opties die de rekening doen oplopen.
De A3, de nestor van het Audi-gamma, heeft een stoffen kap gekregen. De transformatie tot Cabriolet, die op allerlei vlakken innovaties met zich meebrengt, is niets onbeduidends, want ze frist de A3 op. Met zijn moduleerbare koffer en zijn zichtbare rolbeugels vervangt dit instapmodel zowat de Golf Cabriolet die VW niet meer heeft... maar dan natuurlijk met een Audi-prijskaartje.