In het kort
-
Rijdynamiek
De 3.0 TDI is een soepele en krachtige motor. Alleen jammer dat hij zo slecht combineert met de achttrapsautomaat, die moeite heeft om tijdig te reageren op de input van de bestuurder. Oncomfortabel en moeilijk controleerbaar bij het invoegen. Het rijgedrag is gezond en veilig, zelfs dynamisch dankzij de zeer geavanceerde chassisopties (vierwielsturing, pneumatische ophanging, sportdifferentieel). De remmen zijn krachtig, maar niet erg volhardend.
-
Veiligheid
Geen slecht woord over de veiligheid, want deze Audi A6 overklast alles en iedereen met zijn autonome functies. Keerzijde van de medaille: deze functies zijn soms opdringerig, maar gelukkig kunnen ze allemaal apart uitgeschakeld worden naargelang van de behoeften. Jammer genoeg moet je voor al deze systemen echter systematisch bijbetalen, waardoor het uiteindelijke factuurbedrag nog flink kan oplopen.
-
Comfort
Met de lucht ophanging acteert de A6 op heel hoog niveau, zelfs met de negentienduimwielen. De filtering is subtiel en de luchtveren slagen erin om koetswerk-bewegingen heel geleidelijk te beheersen. Enige kritiek: de te zachte schokdemping in de rijmodi ‘automatisch’ en Comfort draagt bij tot het gebrek aan rechtuitstabiliteit van het onderstel. De geluiddemping is extreem verzorgd, vooral met de akoestische voorruit en de dubbele zijruiten.
-
Praktische kant
De meest praktische A6 wordt ongetwijfeld de break Avant, die over een paar maanden op de markt komt. De berline is natuurlijk minder functioneel, temeer omdat zijn kofferopening aan de smalle kant is. Het ruime interieur biedt comfortabel plaats aan vier inzittenden, want de vijfde zitplaats is wat krapjes. De standaarduitrusting lijkt alles te omvatten wat we van zo’n dure auto verwachten, maar ook niet meer dan dat. De afwerking is voorbeeldig, zoals altijd bij Audi.
-
Connectiviteit
Het nieuwe MMI-systeem is tactiel en heeft onderaan een tweede centrale scherm voor de bediening van de airco en een klavier of touchpad met handschrift-herkenning. Het geheel is in ieder geval zeer performant en geconnecteerd, zodat je sneller en in één beweging bestemmingen of andere informatie kunt opzoeken. De audiokwaliteit is goed, zowel voor de telefoonfunctie als voor streaming. Audi pakt uit met een schat aan onlinediensten.
-
Budget
Dit is het pijnpunt van deze A6, met een basisprijs vanaf 60.000 euro. Duur, want de uitrusting biedt niet meer dan het strikte minimum, maar verdedigbaar, want we spelen in dezelfde klasse als de andere premium-constructeurs (behalve Lexus en Volvo). De garantie is nog altijd en het brandstofverbruik kan oplopen als je volop gebruik wilt maken van de mogelijkheden van de V6-TDI. Oppassen ook voor de prijs van de opties, die het factuurbedrag kunnen laten exploderen.
Om zijn plaats te handhaven in een segment dat qua bezetting is beperkt tot een viertal spelers, trekt de A6 veel meer dan zijn rivalen de kaart van de technologie. Motor, microhybridisering, vierwielaandrijving, connectiviteit, enzovoort: het is allemaal top. Zo werpt de nieuwe A6 zich op als het archetype van de reisberline, gehuld in een klassiek kleedje, net als zijn rivalen, met de BMW 5-Reeks en de Mercedes E-Klasse op kop. Kortom: de A6 blijft een gevestigde waarde en pakt uit met talloze troeven. Jammer dat de achttrapsautomaat blijk geeft van een gebrek aan finetuning. Behalve die uitschuiver lijkt de A6 wel een dynamische versie van de A8, waarmee hij heel wat technologie deelt. Of we overdrijven ? Toch niet, kijk maar naar het stevige prijskaartje.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!