In het kort
-
Rijdynamiek
De oplaadbare hybride aandrijflijn van de Q5 staat garant voor soepele verplaatsingen. Bij een rustige rijstijl is de werking van het systeem volledig transparant voor de gebruiker. In de meeste gevallen volstaat de regeneratieve remfunctie om de Q5 voldoende af te remmen zonder gebruik te maken van de klassiek schijven. Hoewel hij hoogwaardige prestaties levert, voelt de Q5 55 TFSI bij een sportieve rijstijl toch wat plomp aan door zijn hoge gewicht.
-
Veiligheid
Frontale en laterale airbags voorin zijn standaard, maar voor zijdelingse exemplaren achterin moet je bijbetalen. Wat de actieve veiligheid betreft, is de basisuitrusting beperkt tot het strikte minimum (met een automatische noodremfunctie). De meeste elektronische uitrusting moet dus bijbesteld worden, ofwel als losse optie, ofwel in een pakket via de Packs Assistance "Stad" of "Tour". De ledverlichting, standaard op de plug-inhybride, is efficiënt.
-
Comfort
Dankzij de optionele luchtvering geniet je een zeer comfortabele rijervaring. De akoestische zijruiten versterken nog de stilte die heerst in het interieur. Bij momenten heb je er geen enkel idee van of je in elektrische dan wel benzinemodus aan het rijden bent. De integratie van de batterijmodule vergt geen enkele toegeving op het vlak van de interieurruimte. Aan het stuur vind je gemakkelijk een uitstekende rijhouding.
-
Praktische kant
De koffer behoudt in deze plug-inhybrideversie een respectabel nuttig volume, maar schiet er wel zijn opbergruimte onder de vloer bij in. Zijn laaddrempel is aan de hoge kant, maar kan dankzij de pneumatische ophanging wel lichtjes verlaagd worden. Voorin zijn de opbergvakken te klein om echt praktisch te zijn. De verschuifbare achterbank wordt standaard aangeboden, maar de rest van de basisuitrusting is karig voor een SUV die sowieso meer dan 60.000 euro kost.
-
Connectiviteit
De Q5 heeft geen recht op de twee aanraakschermen van de ‘grote’ Audi’s, maar dat maakt zijn optionele infotainmentsysteem MMI Plus niet minder efficiënt. De kaarten zijn goed leesbaar en met behulp van de navigatie kan de werking van het hybridesysteem gestuurd worden naargelang van de uitgestippelde route. Met de app MyAudi kun je bovendien het laadproces van de batterij en de voorverwarming of -koeling van het interieur vanop afstand regelen.
-
Budget
De Q5 krijgt een garantieverlenging tot drie jaar of 120.000 kilometer. De meerprijs voor de hybridisering blijft redelijk ten opzichte van vergelijkbare versies met enkel een verbrandingsmotor. Maar de uiteindelijke prijs, inclusief opties, kan snel de pan uit rijzen. Als je de regels van het spel volgt en regelmatig oplaadt, kun je werkelijk tot een heel laag benzine-verbruik komen. Het reële rijbereik in zuiver elektrische rijmodus varieert van 35 tot 50 kilometer, naargelang van de rijstijl.
Als je de regels van het spel volgt, kun je het brandstofverbruik van de Q5 55 TFSI e echt wel goed onder controle houden zonder al te veel opofferingen. Telkens wanneer de gelegenheid zich aandient, moet je gewoon een paar seconden de tijd nemen om de auto aan te sluiten aan het stroomnet en op te laden. Zijn aandrijflijn is soepel en helder te gebruiken. Hoe dan ook: de ‘plattere’ versie van deze plug-inhybride SUV, de 50 TFSI e, kan nagenoeg dezelfde diensten leveren als zijn sportievere evenknie. Alleen bij het zwaarste acceleratiewerk moet hij echt het onderspit delven…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!