In het kort
-
Rijdynamiek
In totaal is het aandrijfgeheel goed voor meer dan 350 pk, een garantie voor topprestaties gezien het formaat en gewicht van deze gigant. De stuurinrichting is net als die van de andere Audi’s: licht en comfortabel, maar ook vrij kunstmatig aanvoelend. De wegligging is gezond en veilig, maar lijdt onder het hoge gewicht van deze plug-inhybride, met een vrij plomp rijgedrag als resultaat. En de meesturende achterwielen zijn niet verenigbaar met de e-Tron-technologie…
-
Veiligheid
Boven op Isofix-bevestigingspunten op alle plaatsen (zelfs op de passagiersstoel voorin) kan de Q7 uitgedost worden met een hele batterij rijhulpsystemen: een spoorassistent en dodehoekcontrole, maar ook een actieve snelheidsregelaar, een automatische noodremhulp en een semiautonome fileassistent. Naast de automatische noodstopfunctie is er ook het Audi PreSafe, dat de inzittenden voorbereidt op een crash.
-
Comfort
Met de optionele luchtvering is de Q7 e-Tron uiteraard hypercomfortabel, ook al lijdt de kwaliteit van de filtering onder de grote wielen van 20 duim. Geluiddemping, rijhouding en afwerking zijn voorbeeldig en het ruimteaanbod is vorstelijk. Het tegenovergestelde zou ook maar erg geweest zijn... Exclusief op de Q7 e-Tron is de airco vervangen door een warmtepomp die minder energie vreet en even efficiënt is.
-
Praktische kant
De Q7 staat hoog op zijn wielen, zodat je bijna naar binnen moet ‘klimmen’. Gelukkig gaan de deuren wijd open en zijn de stoelen uitnodigend, al missen ze voorin zijdelingse steun. De koffer is al even ruim en nog gebruiksvriendelijker met de in drie delen opgedeelde achterbank ‘Plus’ (een optie), die neergeklapt ook een vlakke vloer oplevert. De gemotoriseerde kofferklep is standaard op deze Q7, net als de parkeersensoren achteraan.
-
Connectiviteit
De Q7 e-Tron, die veel duurder is dan zijn verwanten met klassieke verbrandingsmotor, beschikt standaard over het MMI Plus-navigatiesysteem, dat een harde schijf, onlinediensten en de ultraprecieze kaartgegevens van Google Maps en Street View omvat. Het systeem biedt eveneens een kwaliteitsvolle Bluetooth-verbinding, ook voor audiostreaming. Maar de bediening van de MMI begint wat achterop te hinken wat reactiviteit betreft.
-
Budget
De Q7 e-Tron koop je niet voor het financiële voordeel dat je eruit kunt halen (of je moet de hele levensduur van de auto alleen op de batterij rijden, wat weinig waarschijnlijk lijkt). Want de e-Tron kost maar liefst 20.000 euro meer dan een klassieke Q7 3.0 TDI 272. Dat is een verschil van formaat, dat zelfs met de extra uitrusting van de e-Tron in mindering gebracht nog altijd een hiaat laat ter waarde van 11.000 liter diesel. Genoeg om 110.000 kilometer mee af te leggen...
Dankzij zijn batterij van 17,3 kWh kan de Q7 e-Tron het verst zuiver elektrisch rijden van alle grote SUV’s – reken op een goede 30 kilometer, met een snelheid tot 125 km/h en in een absolute stilte en comfort. Alleen is de prijs van deze e-Tron zo hoog dat ze de geestdrift kan afremmen, zelfs van de meest overtuigde aanhangers van groene auto’s. Dat zal iets minder het geval zijn in Vlaanderen, waar de lage uitstoot gelijkstaat met een vrijstelling van belastingen, zodat je 900 euro BIV en ieder jaar een kleine 1.000 euro aan verkeersbelasting kunt uitsparen vergeleken met een 3.0 TDI. Dat is al iets, maar je dekt er in de verste verte het prijsverschil van 20.000 euro niet mee. En dat maakt van deze Q7 e-Tron in de eerste plaats een uithangbord.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!