In het kort
-
Wegligging
Het vermogen is enorm (580 pk), het koppel gigantisch (650 Nm, constant beschikbaar tussen 1.500 en 6.250 o/m). Daarmee verslindt de RS6 de kilometer vanuit stilstand in minder dan 23 seconden en ligt een top van 280 km/h binnen handbereik: dit is de snelste break ter wereld. De zachte en geleidelijke automaat bij een rustig tempo is ook te vinden voor een sportieve rijstijl en draagt zo bij tot de algemene efficiëntie van de RS6. Het erg directe stuur maakt het mogelijk om zuinig te sturen en je koers tot op de centimeter uit te zetten. De variabele bekrachtiging is aangenaam in de stad, waar de grote draaicirkel een handicap is.
-
Veiligheid
Gezien het gewicht en het potentieel van de RS6 zijn de kracht en het uithoudingsvermogen van het remsysteem opmerkelijk goed. De erg dure optionele koolstofceramische remschijven zijn aan te raden voor de meest veeleisenden. De rechtuitstabiliteit is feilloos. De efficiëntie in bochten wordt echter getekend door een gewichtsverdeling die vooral de voortrein belast. Dat onevenwicht wordt nog meer uitgesproken bij het remmen door de in vooroverhang gelegen motor. Dankzij de vierwielaandrijving kun je de V10 zonder risico's de sporen geven. De Audi A6 kreeg vijf sterren van EuroNCAP. Zijdelingse airbags achterin zijn optioneel.
-
Comfort
De DRC, die de schokdempers diagonaal verbindt, laat vrij grote pompbewegingen toe, en houdt tegelijk rol-, duik- of steigerneigingen goed onder controle. Gezien zijn prestaties biedt de RS6 een opmerkelijk goed ophangingscomfort. De stoelen zijn uitstekend, net zoals de rijhouding. Terwijl de RS6 qua prestaties op het niveau van een erg goede GT staat, is de binnenruimte die van een grote berline en de laadcapaciteit die van een break. In die ogenschijnlijke contradictie schuilt alle charme van dit model...
-
Praktische kant
De versterkte flanken van de voorstoelen, die veel dikker zijn dan in een gewone Avant, maken de instap iets moeilijker. De kofferinhoud van 565 liter is bijna uniek op dit prestatieniveau. Gezien het acceleratiepotentieel is het onderverdeelsysteem voor de koffer een aan te raden optie. Op dit prijsniveau is het vreemd dat de catalogus nog voor ongeveer 70.000 euro aan opties telt.Vooral omdat daartussen nog een sportonderstel staat. Bizar voor een sportieveling...
-
Budget
Er bestaan geen wonderen, maar de biturbo- V10 biedt toch een behoorlijk goede verhouding tussen prestaties en verbruik in vergelijking met de V10 van BMW, die dik 70 pk minder levert. De RS6 vergt onderhoud zoals iedere andere A6. Bij een intensief gebruik kan de prijs van onderdelen echter fors gaan wegen op het budget. Is de RS6 nu duur? Technologisch gezien is hij superieur aan een Porsche 911 Turbo of een Ferrari F430 Scuderia. Als je het zo bekijkt, is de Audi een koopje...
De prestaties van een GT van de bovenste plank en het gebruiksgemak van een dieselbreak, dat is een mooie samenvatting van de Audi RS6. Maakt hij daarmee de Porsche 911 Turbo overbodig? Niet helemaal, want rijplezier bestaat niet enkel uit explosieve acceleraties. Het heeft ook veel te maken met de getrouwheid en de directheid van de reacties op de aanwijzingen van de bestuurder. De RS6 is te zwaar en te groot om aan die voorwaarden te kunnen voldoen. Een goede raad voor de euromiljonairs onder u: verscheur die bestelbon voor uw Lamborghini Gallardo nog niet ten voordele van een RS6. Neem ze gewoon allebei.