In het kort
-
Techniek
De 2.0 TFSI kennen we onder meer van de VW Golf GTI. Hij gebruikt diverse verbruiksdrukkende technologieën (indirecte injectie bij deellast, variabele lifthoogte van de uitlaatkleppen). Zijn stembereik werd vergroot met behulp van een actuator die de motorklank moduleert afhankelijk van de gekozen rijmodus. De al even briljante gerobotiseerde versnellingsbak pakt uit met extra troeven, zoals een freewheelfunctie in de Efficiency-modus en een launch control voor optimale acceleraties.
-
Wegligging
De TT kan enkel uitgerust worden met vierwielaandrijving als je voor de 2.0 TFSI S-Tronic kiest. De meerschijvenkoppeling werd voor een betere gewichtsverdeling verplaatst naar vlak tegen het achterdifferentieel. Mede dankzij de vectoriële koppelverdeling (via het ESP) zet de TT aan tot sportief rijden. Met het Drive Select in de Dynamic-stand en de stabiliteitscontrole in Sport is van onderstuur geen sprake meer en durft de TT Quattro zelfs lichtjes uitbreken op een gladde ondergrond.
-
Veiligheid
Voor bescherming bij een koprol blijft de TT Roadster trouw aan zijn vaste rolbeugels. De structuur uit staal en aluminium levert een stijfheid op die vergelijkbaar is met die van de TT Coupé, die onlangs ‘slechts’ vier sterren behaalde op de (dit jaar verstrengde) Euro NCAP- crashtests, deels te wijten aan de matige bescherming op de achterbank – iets wat irrelevant is voor de (achter-bankloze) Roadster. De actieve motorkap springt omhoog bij een aanrijding met een voetganger.
-
Comfort
Onze testauto was een S line, met een verlaagde ophanging, negentienduimers en 245/35-banden, wat zelfs nog breder is dan de standaardsloffen van de TTS. Dit dynamisch afgestelde chassis kan niet worden gecombineerd met een gestuurde schokdemping. Logisch dus dat hij nogal stug rijdt, maar de filteringskwaliteit bleek verrassend goed. De knappe sportstoelen met rugleuning uit één stuk zijn niet standaard, net zomin als de stoelverwarming en het onmisbare elektrische windnet.
-
Praktische kant
De kap laat zich in 10 seconden openen of sluiten. De twee motoren zorgen ervoor dat ze altijd mooi opgespannen staat. In gesloten toestand haalt de roadster voortaan het thermische en akoestische niveau van de coupé. Zijn interieur is echter een stuk claustrofobischer, te wijten aan de kleinere zijruiten en achterruit. Het dakmechanisme weegt 3 kilo minder dan voorheen en verdwijnt in een compartiment dat nog 280 liter kofferruimte over laat. Er is ook een skiluik voorzien.
-
Budget
Met een vanafprijs van 42.200 euro bindt de TT Roadster 2.0 TFSI S-Tronic met voorwielaandrijving de strijd aan met twee andere roadsters: de BMW Z4 28i en de Mercedes SLK 300, beide met achterwielaandrijving. De Porsche Boxster 2.7 prijst zichzelf uit de markt met zijn prijskaartje van 52.030 euro. Voor 2.400 euro meer wordt de Audi een Quattro en daarmee een uniek aanbod in dit segment, want andere roadsters met vierwielaandrijving zijn er niet.
Audi is erin geslaagd kleine verbeteringen aan te brengen aan de TT Roadster, die al een referentie was inzake afwerking en alle kwaliteiten die je verwacht van een sportieve open tweezitter. Het is jammer dat de constructeur het een goed idee vond om alle functies van het info-tainmentsysteem samen te brengen in het instrumentenpaneel, zodat je als bestuurder haast doorlopend wordt afgeleid. Als passagier blijf je daardoor op je honger en in de schaduw, maar misschien beter ook op je hoede.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!