In het kort
-
Techniek
Een driecilinder – een diesel dan nog – in een BMW: wie had dat enkele jaren geleden geloofd? Maar voor wie niet op zoek is naar het ultieme vermogen, voldoet deze bescheiden 1,5-liter ruimschoots en zijn levenslust compenseert zijn beperkte nuttige toerenbereik (1.900- 2.900 o/m). De lang gespreide versnellingsbak schakelt aangenaam, maar wel iets minder precies dan bij de BMW-modellen met overlangs ingebouwde motoren. De spreiding bevoordeelt het verbruik.
-
Wegligging
De 2-Reeks Gran Tourer is uiteraard een voorwieltrekker. Dat maakt hem daarom nog niet saai, want hij vertoont een degelijke algemene precisie en een knap evenwicht in combinatie met een mooie stabiliteit. De remmen zijn van goed niveau, net zoals de trekkracht in het geval van deze 216d. Het stuur mist nog wat centreerneiging (mede als gevolg van de iets te slappe schokdemping), maar het fenomeen is bijlange na niet zo uitgesproken als bijvoorbeeld in een 5-Reeks.
-
Veiligheid
De Gran Tourer biedt bijna al het beste wat er qua veiligheidsuitrusting bestaat. Hij is robuust gebouwd en beschikt standaard over zes airbags en een vermoeidheidsdetectie. Als optie biedt hij een head-updisplay aan, een spoorassistent, een actieve snelheidsregelaar met afstandsbewaring en een systeem dat de auto voorbereidt op een nakende impact. Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes zijn standaard achterin en optioneel verkrijgbaar op de voorste passagiersstoel.
-
Comfort
De Gran Tourer is erg overtuigend op comfortvlak. Dat dankt hij aan zijn langere wielbasis dan de Active Tourer, de vergevingsgezinde ophanging en de verbluffende demping van motor- en stroomlijngeluiden. Kortom, deze eenvolumer nodigt uit tot reizen. De basisstoelen zouden daarentegen meer verzorgd mogen zijn: ze bieden te weinig steun en de zitting is te kort. De optionele sportstoelen doen op dat vlak veel beter. Op de optionele derde zitrij is de ruimte uiterst beperkt.
-
Praktische kant
De Gran Tourer is een gezinsauto. En hij is praktisch, want de verschuifbare achterbank is standaard, terwijl de rugleuning in drie delen neerklapbaar is en over een grote hoek kan worden versteld. Als optie kun je voor een derde zitrij kiezen, maar ook voor een voorstoel met neerklapbare rugleuning. Verder is er het Travel Pack, met klaptafeltjes, dakrails en een scheidingsnet. De bergvakken zijn talrijk en goed ontworpen, wat bewijst dat BMW zijn rivalen goed in de gaten heeft gehouden.
-
Budget
Omdat hij premium is, krijg je de Gran Tourer niet voor niets. De prijs begint rond de 30.000 euro voor een basis- 216d, waarmee de Beier een dikke 5.000 euro duurder is dan een vergelijkbaar model van de gemiddelde massaconstructeur – dat doorgaans dan ook nog eens beter uitgerust is. Dat is niet niks, zelfs al zou de theoretische hogere herverkoopwaarde het gat een beetje moeten dichten. Zoals gewoonlijk bij BMW is het aanbod aan opties, pakketten en Lines erg uitgebreid.
We konden het al vaststellen met de Active Tourer: BMW maakt een opvallende intrede in het segment van de eenvolumers en bewijst dat je geen uitgebreide ervaring hoeft te hebben om met een goed uitgedacht product te komen. De 2-Reeks Gran Tourer bevestigt al het goede van de Active Tourer en voegt daar nog een beetje ruimte aan toe en eventueel nog twee extra zitjes – al gaat het dan om een echte noodoplossing. Los daarvan overtuigt de Gran Tourer en blijkt hij perfect te kunnen wedijveren met de gevestigde waarden van het segment... Tenzij dan met zijn prijs, die ‘premium’ is en kandidaat- kopers dwingt tot een aantal toegevingen in vergelijking met een product van een massaconstructeur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!