In het kort
-
Techniek
De 2.0-turboviercilinder is in de eerste plaats lineair en soepel, maar klinkt vrij banaal. Dit is met andere woorden een braaf werkpaard, dat niet bulkt van het karakter. Zijn temperament wordt bovendien nog wat afgevlakt door de lange spreiding van de achttrapsautomaat. Het normverbruik én de reële dorst van de toch 184 pk sterke benzinemotor in deze zware cabriolet vallen echter zeer goed mee. Dat levert hem een lage CO2-uitstoot op, wat hem dan weer fiscaal interessant maakt.
-
Wegligging
Deze vierpitter wil door een vrij slappe schokdemping vooral veel comfort bieden. Dynamisch stuurplezier stond wat lager op de takenlijst van deze cruiser, maar daar is an sich niets mis mee. Zet dromen van een magistraal driftende achterwielaandrijver gewoon uit uw hoofd, of spaar door voor een M235i met 326 pk... De trekkracht wordt door de 270 Nm van de 20i nooit in het gedrang gebracht. De remmen zijn voldoende krachtig voor het gebruik waarvoor deze auto is bedoeld.
-
Veiligheid
Voor 530 euro rust je de 2-Reeks Cabrio uit met de Driving Assistant, een intelligente camera die dient voor de spoorassistent, de verkeersbordherkenning en de automatische stadsremhulp. Dodehoeksensoren, een vermoeidheidsdetectie of een automatische remfunctie bij hogere snelheden staan daarentegen niet op het programma. Het onafhankelijke EuroNCAP heeft de 2-Reeks nog niet getest, maar we gaan ervan uit dat hij daar minstens vier sterren op vijf zal scoren.
-
Comfort
Dankzij de drielagige kap blijft het in deze kleine cabrio vrij stil wanneer het dak dicht is. Met de kap open draagt het windscherm in grote mate bij tot het comfort, wat het des te spijtiger maakt dat het niet standaard is. De standaardvoorstoelen van BMW zijn zoals gewoonlijk wat te vlak en we bevelen de optionele sportstoelen dan ook warm aan. Voorin is meer dan ruimte genoeg, maar achterin zijn de twee smalle zitplaatsen vooral voor kinderen of als noodzitjes bedoeld.
-
Praktische kant
Voorin instappen is geen probleem, zolang je smalle parkeerplaatsen wat vermijdt, want de lange deuren nemen veel plek in. Achterin kruipen is wat lastiger met het dak dicht, ondanks het wegklapmechanisme voor de voorstoelen. Voor een compacte cabriolet biedt deze auto een vrij grote koffer, die (helaas als optie) kan worden vergroot door de achterbank neer te klappen. Dat doorlaadluik is 50 procent groter dan bij de 1-Reeks Cabrio. De afwerking is verzorgd.
-
Budget
Goedkoop kun je de 220i Cabrio niet noemen. Hij kost zelfs nog enkele duizenden euro’s meer dan de Audi A3 Cabriolet, terwijl hij bovendien iets minder goed is uitgerust. Dat stoort vooral omdat je ook moet bijbetalen voor ‘onmisbare’ cabrio-accessoires zoals een windscherm. Voor de garantievoorwaarden beperkt BMW zich tot het wettelijk vereiste minimum (twee jaar), met amper twee jaar gratis bijstand. Bij concurrent Audi is een levenslange bijstand in de prijs inbegrepen...
Hij mag dan wel van naam veranderd zijn, maar deze opvolger van de 1-Reeks Cabrio breekt niet radicaal met zijn voorganger: ook de 2-Reeks Cabrio wil in de eerste plaats een comfortabele cabriolet met 2+2 zitplaatsen en een ruime koff er zijn. Hij verbeterde echter op alle vlakken een beetje: hij is stiller, de bagageruimte groeide – net zoals de doorlaadopening naar het interieur – en er is meer plaats binnenin. De 20i-benzinemotor is discreet en relatief zuinig, maar met zijn vrij banale klank, zijn lineaire koppelkromme en de lange spreiding van de achttrapsautomaat vlakt hij de prestatiesensaties wat uit. Nu is dat op zich niet zo’n probleem, want de weke ophanging van de 2-Reeks Cabrio zet toch vooral aan tot rustig cruisen en van het mooie weer genieten eerder dan tot agressief bochtenwerk op de Nürburgring.