In het kort
-
Techniek
De tot 116 pk en 260 Nm dichtgeknepen tweeliter-diesel van de 316d behoudt de kwaliteiten van de 320d waarvan hij is afgeleid: hij is soepel, lineair en elastisch. Hij kan echter niet tippen aan de punch van die laatste, enerzijds door een gebrek aan middelen, maar ook omdat hij wordt afgestraft door een buitensporig lang gespreide zesversnellingsbak. Wel geeft de 316d ongeacht de rijstijl en het parcours blijk van een voorbeeldige zuinigheid, getuige ons testgemiddelde van 5,8 l/100 km.
-
Wegligging
De 3-Reeks 'F30', die op een platform met verlengde wielbasis staat, verliest aan levendigheid wat hij wint aan stabiliteit. Toch blijft dit een van de meest dynamische berlines dankzij zijn achterwielaangedreven architectuur, die de voortrein bevrijdt van het aandrijfwerk. Die laatste moet dus alleen sturen en doet dat uiterst snedig en nauwkeurig. Dat is des te leuker omdat de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging een natuurlijke consistentie en feedback verzekert.
-
Veiligheid
Weinig verrassend kreeg de zesde generatie van de 3-Reeks de maximale score van vijf sterren bij de Euro-NCAP-beoordeling. Beter nog: hij biedt diverse opties om de veiligheid nog te verhogen, zoals een spoorassistent, een dodehoekcontrole of een actief pre-crashsysteem. En ook kinderen worden niet vergeten, met Isofixbevestigingspunten in de achterbank. Anderzijds vraagt BMW een supplement van 40 euro voor de mogelijkheid om de voorste passagiersairbag uit te schakelen.
-
Comfort
Behalve de nieuwe ophangingsafstellingen komen de bredere sporen en langere wielbasis logischerwijze het rijcomfort ten goede. De meest veeleisende bestuurders kunnen voor de Adaptieve M-sportophanging kiezen. Zoals elke zichzelf respecterende BMW verwent de 3-Reeks zijn bestuurder met een uitstekende rijhouding, in ons testmodel nog aangevuld met lederen kuipjes. Ook de achterbank biedt veel steun, maar ze is eerder geschikt voor twee passagiers dan voor drie.
-
Praktische kant
De 3-Reeks stelt zich niet tevreden met extra beenruimte voor de achterpassagiers, maar dankzij de grotere achteroverhang steeg de inhoud van zijn koffer tot 480 liter (een winst van 20 liter). Dat volume kan nog worden uitgebreid met de optionele neerklapbare achterbank in drie delen (40-20-40). Aan opbergruimtes is er in het interieur evenmin een tekort, maar ze zijn helaas aan de kleine kant. De afwerking ging er wel op vooruit en haalt nu het niveau van dat in de grotere 5-Reeks.
-
Budget
Zijn CO2-normuitstoot maakt de 316d interessant vanuit fiscaal oogpunt, zowel voor particulieren als voor professionals. Vergeet echter niet dat er van de krachtigere 320d ook een EfficientDynamics-versie bestaat die slechts 109 g/km uitstoot. Die is voor 80 procent aftrekbaar (tegenover 75 voor de 316d), terwijl het VAA 80 euro per jaar meer bedraagt, voor een basisprijs die... 5.000 euro hoger ligt. Voeg daar nog het verschil in verzekeringspremie aan toe. Even rekenen dus...
De 3-Reeks van de generatie F30 is minder levendig, maar wel ruimer en comfortabeler dan zijn voorganger en blijft een van de aangenaamst rijdende gezinsberlines op de markt. Dat geldt echter minder voor de 316d, die in zijn ambities wordt gehinderd door een erg lange spreiding van de versnellingen, die rendement boven sportiviteit plaatst. Anderzijds blijkt hij bijzonder zuinig, ongeacht de rijstijl die je aan de dag legt. Dat keuzecriterium zal dan weer erg in de smaak vallen bij fleetbeheerders, zonder dat het voor de gebruiker als een straf aanvoelt. Met zijn bijzondere gunstige VAA-bijdrage is de 316d dus goed gewapend...