In het kort
-
Techniek
De motor en de versnellingsbak vormen het hoogtepunt van de M6. Met zijn 560 pk en - vooral - 680 Nm overheerst de 4.4-V8 de rijbeleving, vooral omdat hij is bevestigd aan een briljante gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, al is die iets te lang gespreid. De achtcilinder maakt een woest geluid, maar mist wel het lyrische van zijn voorganger, de atmosferische V10 van vijf liter. Je mag de veel lagere normverbruikscijfers negeren, want in de praktijk blijft de M6 een zuipschuit.
-
Wegligging
Het weggedrag voldoet niet aan de verwachtingen die je koestert van een M, zeker niet op dit prijsniveau. De trekkracht is zo matig dat je het volledige vermogen en koppel van de motor maar zelden kunt benutten. Vooral op slechte wegen valt de M6 door de mand door een te luie schokdemping, maar zelfs op goede wegen kan hij nooit zijn formaat en gewicht maskeren. De remmen zijn niet tegen hun taak opgewassen en BMW Belux biedt geen koolstofceramische remmen aan.
-
Veiligheid
De passieveveiligheidsuitrusting is zoals in alle BMW's verzorgd. De actieve veiligheid kan nog worden uitgebreid met een spoorassistent of dodehoekcontrole, maar de radar van de afstandsdetector met botspreventie past niet in de neus van de M6. De zijdelingse grip is uitstekend, maar met 680 Nm op de achteras kunnen onervaren bestuurders het ESP maar beter aan laten. De MDM-stand van de stabiliteitscontrole helpt echter om in alle veiligheid de grenzen van de grip te verkennen.
-
Comfort
Voorin zit je prinsheerlijk, in uitstekende stoelen en met veel ruimte. De twee noodzitjes achterin zijn enkel voor kinderen geschikt, en dan nog. Met het dak open en het windscherm omhoog zit je tot zeer hoge snelheden uit de wind. De airco vecht op hete dagen een heroïsche strijd uit met de hitte die uit het motorruim, de versnellingstunnel en de uitlaatlijn komt. Verder is deze generatie merkelijk comfortabeler opgehangen en beter geluidgedempt dan zijn voorganger.
-
Praktische kant
Je koopt een cabrio natuurlijk niet als verhuiswagen, maar de M6 heeft toch een praktische 300 liter aan kofferruimte te bieden. Met het dak dicht kan dat zelfs worden uitgebreid tot 350 liter, door de bodem van het compartiment dat de geopende kap huisvest, weg te klappen. De achterbank kan niet worden neergeklapt. In het interieur zijn behoorlijk wat grote bergvakken aangebracht. De standaarduitrusting is naar Duitse normen opvallend compleet.
-
Budget
De M6 is onvoorstelbaar duur gezien zijn beperkingen qua dynamische kwaliteiten en andere, kleinere ergernissen. Niet alleen het brandstofverbruik is hoog, maar ook banden en olie worden gretig verslonden, zelfs bij een rustige rijstijl. En de CO2-normuitstoot van 239 g/ km mag dan vandaag als 'aanvaardbaar' worden beschouwd, maar wat dat met de steeds strengere normen over enkele jaren geeft op de tweedehandsmarkt, is moeilijk te voorspellen.
De BMW M6 Cabrio krijgt van huis uit alles mee om het goed te doen als sportwagen: een machtige motor, een fantastisch snel en soepel schakelende versnellingsbak, een intelligent sperdifferentieel en gigantische remschijven. En toch passen de stukken van de puzzel niet in elkaar: de auto is te zwaar, zijn chassis niet rigoureus genoeg en de trekkracht te problematisch voor een echte sportieveling. De enorme remmen houden het te snel voor bekeken en de schokdemping volgt het tempo niet, terwijl het koppel zo goed als nooit volledig op de weg raakt. Anderzijds is de M6 Cabrio te hitsig en wordt de rijervaring te veel gedomineerd door de - weliswaar sublieme - motor om hem voor een GT te kunnen laten doorgaan. Voeg daar niet alleen een fenomenaal prijskaartje aan toe, maar ook een gebruiksbudget (zoals slijtage van banden en remmen en verbruik van olie en brandstof) om van achterover te vallen, en je moet al bijzonder BMW-minded te zijn om je 134.550 euro (of meer) niet elders te gaan besteden