Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW X2 20i : De dynamische keuze

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 192 pk en 280 Nm sterke 20i-motor beantwoordt perfect aan de wensen van dynamische bestuurders die geen diesel lusten. Toegegeven, adembenemend worden zijn prestaties nooit, maar dat allesbehalve heetgebakerde temperament is zeker geen gebrek. Hij gaat er vlot en discreet vandoor en je doet er dan ook goed aan de tellers in het oog te houden. Op bochtige wegen is deze SUV ontegensprekelijk een van de beste voorwielaandrijvers in zijn segment.

  • Veiligheid

    De standaardveiligheidsuitrusting is goed, zonder meer: zes airbags, een botswaarschuwing en een slaperigheidsdetectie, maar dat is het dan ook. Wie een moderne en doeltreffende veiligheidsuitrusting wenst, dient wat dieper in zijn buidel te tasten voor het Driver Assistant Pack (Plus). Die pakketten omvatten een spoorassistent, een noodremfunctie met voetgangerdetectie, automatische grote lichten en een actieve snelheidsregelaar met stop&go-functie.

  • Comfort

    De M Sport-versie met 10 millimeter verlaagd onderstel en negentienduimvelgen rijdt niet bepaald op wolkjes. Toch doet de ophanging haar werk naar behoren en blijft de sportieve afstelling draaglijk, op voorwaarde dat het wegdek er normaal bij ligt. De sportstoelen bieden een prima rijhouding, maar kunnen door hun dunne vulling niet verhinderen dat langdurig gebruik pijnlijk wordt voor het achterwerk. De geluiddemping is van een hoog niveau.

  • Praktische kant

    De X2 neemt weinig plaats in beslag in de stad en beschikt over alle camera’s en sensoren om van manoeuvreren en parkeren kinderspel te maken. Binnenin is hij erg ruim voorin, maar ook achterin heb je weinig reden tot klagen. Bovendien biedt hij heel wat kleine attenties (zoals armsteunen met bekerhouders achterin) en kan hij schermen met een kofferinhoud van 470 liter en een neerklapbare achterbank.

  • Connectiviteit

    Behalve de gebarenbediening en het grotere aanraakscherm hoeft de X2 zijn grotere broers niet veel te benijden. De connectiviteitsmogelijkheden zijn legio (als je ervoor betaalt) en de ergonomie is erg geslaagd, al lijkt het centrale aanraakscherm zijn doel wat voorbij te schieten doordat het zo ver van de bestuurder staat. De BMWConnected-services worden 3 jaar gratis worden aangeboden, de conciërgeservice kost 320 euro voor drie jaar.

  • Budget

    In eerste instantie lijken de prijzen hoopgevend: de X2 20i is verkrijgbaar vanaf 38.400 euro (inclusief standaard gerobotiseerde versnellingsbak). De ‘echte’ prijs voor wie zijn 20i een passende look en standing wil geven, ligt echter tussen de 45.000 en de 50.000 euro. Ons – weliswaar goed uitgeruste – testexemplaar kostte maar liefst 53.055 euro. Maar zelfs dan moesten we het stellen zonder stoel- of stuurverwarming of een panoramisch open dak.

BMW X2 20i : De dynamische keuze
Conclusie / BMW X2 20i : De dynamische keuze

X1 Coupé of 1-Reeks met SUV-trekjes? De X2 laat zich niet zomaar in een vakje stoppen. Zijn voor een BMW weinig adellijke oplossingen (van achterwielaandrijving of een overlangs geplaatste motor is hier geen sprake) worden gecompenseerd door zijn gewaagde stijl. Hij richt zijn pijlen dan ook niet zozeer op hogere kaderleden, maar wil deel uitmaken van het selecte clubje van elegante en excentrieke SUV’s/SUC’s zoals de Range Rover Evoque en Jaguar E-Pace, zij het dan met meer overtuigende sportieve argumenten. Een apart karakter dat zich – hoe kan het ook anders – duur laat betalen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker