In het kort
-
Techniek
De Camaro deelt zijn aandrijfgeheel met zijn neef, de Corvette. Het gaat om een motor van de oude stempel, met twee kleppen per cilinder die worden bediend door een enkele centrale nokkenas. Het geheel levert 432 pk bij 5.900 o/m en 569 Nm bij 4.600 o/m. Soepel is de V8 genoeg, maar hij heeft moeite om zich te uiten als gevolg van de bijzonder lange spreiding van zijn - overigens stroef schakelende - versnellingsbak. Het verbruik is altijd iets waarmee je rekening moet houden...
-
Wegligging
Muscle cars zijn nooit een toonbeeld van nauwkeurig weggedrag geweest. Idem voor de Camaro, ondanks een specifiek voor Europa afgestelde ophanging. Het onderstel heeft het moeilijk om zich te stabiliseren bij een dynamische rijstijl en je hebt vaak de indruk over het asfalt te zweven. Het slecht centrerende stuur boezemt evenmin vertrouwen in en maakt de Camaro soms delicaat om in te schatten. De remmen zijn echter krachtig en hebben een relatief goed uithoudingsvermogen.
-
Veiligheid
De elektronische stabiliteitscontrole - die hier StabiliTrak heet - is natuurlijk standaard. Voor driftfreaks kan ze volledig worden uitgeschakeld, maar er is ook een stand waarin ze later ingrijpt (Competition Mode). De Camaro heeft drie paar airbags (frontaal, lateraal en gordijnkussens), terwijl de achterbank is voorzien van Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. De smalle ruiten zijn niet echt bevorderlijk voor het zicht rondom, maar je went eraan.
-
Comfort
Ook met de FE4-ophangingskit (standaard op de Europese versies) biedt de Camaro nog een goed rijcomfort. Natuurlijk is het wegcontact met de twintigduimvelgen altijd een beetje bruusk, maar de filtering van grote en middelgrote wegoneffenheden is erg geslaagd. Lof ook voor het stoelcomfort, al mochten die wat meer steun bieden. Het stuur staat iets naar links, waardoor je je ene arm meer moet strekken dan de andere. Enkel een manuele airco wordt aangeboden.
-
Praktische kant
Zoals vaak bij coupés zijn de deuren imposant en zwaar. Zodra je echter bent ingestapt, kom je terecht in een verzorgd interieur, al ziet alles er degelijker uit dan het aanvoelt. In theorie heeft de koffer het volume van die van een goede middenklasser, maar hij is zodanig gevormd dat hij moeilijk te benutten is (lees: erg breed en weinig diep). Indien nodig maakt de standaard neerklapbare achterbank het echter mogelijk om lange voorwerpen te vervoeren.
-
Budget
Met een prijskaartje van 38.500 euro is de Camaro een koopje. Het is moeilijk een andere auto te vinden met evenveel karakter én een V8. Trek echter maar een aanzienlijk budget uit voor de gebruikskosten (belastingen, brandstof, enzovoort), zo niet kan deze Chevrolet je al snel ruïneren. En hoewel alle Chevrolet-dealers zullen profiteren van het imago van de Camaro, zijn er slechts twintig die hem officieel mogen verkopen en onderhouden.
Met de Camaro biedt Chevrolet een karaktervolle auto aan met een atypische stijl én de goedkoopste V8 op de markt. Met zijn prijs van 38.500 euro is hij bij ons weliswaar nog altijd 11.000 euro duurder dan de 35.900 dollar die hetzelfde model kost in de Verenigde Staten, maar geef toe dat liefhebbers in Europa voor zo'n scherpe prijs niets anders zullen vinden dat even exclusief is. We kunnen hem zijn niet echt uitgewerkte onderstel dan ook alleen maar vergeven, evenals zijn gulzige aard, zelfs bij een rustige rijstijl. De Camaro is niet perfect, maar hij doet dromen. En dat is tegenwoordig ook al iets...