In het kort
-
Techniek
De 6,2 liter grote V8-motor wijdt heel wat nieuwe technologie in, zoals een variabele nokkenassturing, een directe injectie en cilinderuitschakeling. Hij roffelt vredig bij lage toerentallen - waar hij echter nooit koppel mist - en ontpopt zich als een echt beest boven 4.000 o/m, waar hij pas echt ontketend raakt. Dit pareltje weet bovendien verbazingwekkend zuinig te blijven op een traject dat met een redelijke en stabiele snelheid wordt afgelegd.
-
Wegligging
De C7 is verbluffend gezond en evenwichtig, duivels efficiënt en communicatief, terwijl hij bovendien vrij levendig rijdt. De neus is nog altijd wat zwaar in scherpe bochten, maar het precieze stuur en de extreem doortastende gestuurde Magnetic Ride-schokdemping dragen bij tot het plezier en tot een rijefficiëntie die perfect vergelijkbaar zijn met die van een Porsche 911 Carrera S. De Corvette heeft geen koolstofceramische remschijven, maar in Europa wel overbemeten schijven en klauwen.
-
Veiligheid
De Corvette is uitgerust met een head-updisplay, terwijl we ook zeer te spreken zijn over het werk van de ingenieurs aan de elektronische rijhulpsystemen, zoals het StabiliTrak (ESP), dat erg verfijnd kan worden afgesteld via de DNS (die de rijmodi aanstuurt). De trekkrachthulp omvat verder een launch control, terwijl de Performance Traction Manager in de Track-stand vijf standen heeft om het koppel en de interventiedrempel van het ABS in te stellen.
-
Comfort
De gestuurde schokdemping Magnetic Ride (standaard in Europa) werkt oordeelkundig en garandeert een uitstekende filtering, ondanks de brede en lage banden. De stoelen zijn comfortabel en de binnenruimte conform aan het type auto, al was een minder brede middentunnel prettig geweest - bij een sportieve rijstijl zit hij soms in de weg. De ergonomie is klassiek voor een Amerikaanse auto, maar had nog eenvoudiger gekund, vooral dan voor het navigatiesysteem.
-
Praktische kant
De Corvette verandert niet van filosofie: hij biedt nog steeds twee zitplaatsen en een grote koffer aan. Er zijn netten en sjorogen om bagage vast te snoeren die anders in bochten zou rondslingeren, maar je moet bij het inladen wel opletten dat je je kledij niet vuilmaakt aan het koetswerk. Het verwijderbare dakpaneel (in één of twee delen, naargelang van je voorkeur) laat zich boven de bagage wegbergen. Erg slim gedaan en efficiënt, want zo blijft nog voldoende stouwruimte over.
-
Budget
Bespaar u de moeite: een beter aanbod dan deze Corvette vindt u niet. De Stingray is met zijn basisprijs van 69.990 euro bijna een koopje gezien zijn prestatieniveau, zijn uitrusting en zijn algemene kwaliteiten. Hij is 38.000 euro minder duur dan een Porsche 911 Carrera S, 25.000 euro minder duur dan een BMW 650i (die bovendien niet hetzelfde aura heeft) en kost nog steeds 20.000 euro minder dan een Nissan GT-R, die wel nog veel radicaler is.
De Corvette Stingray is krachtiger, sneller, efficiënter, comfortabeler, beter dagelijks bruikbaar en beter uitgerust dan zijn voorganger en behoudt dus zijn plaats tussen de allergrootste sportwagens. Met een bedrieglijke vanzelfsprekendheid is hij op heel wat vlakken de gelijke van de Porsche 911 en hij overtreft hem zelfs in bepaalde aspecten - onder meer qua zuivere prestaties. Toch zijn de filosofieën achter de twee modellen danig verschillend. Tegenover het beschaafde - of zelfs discrete - kantje van de 911 plaatst de Corvette het DNA van een muscle car, van de viriele sportieveling die vraagt om krachtdadig te worden bestuurd. Het verschil zit hem dus vooral in een kwestie van gevoeligheden - of van prijs. Want in ruil voor erg vergelijkbare eigenschappen én een weelderige uitrusting is de Corvette liefst 38.000 euro minder duur dan een Porsche Carrera S. Toegegeven, ze verkeren in heel andere werelden, maar die van de Corvette is niet minder exclusief, integendeel.