Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi

In het kort

  • Techniek

    Dacia heeft nog geen recht op de recente 'Energy'-versie van de 1.5 dCi, al verbeterden de Roemeense ingenieurs de viercilinder wel. Hij is vooral stiller en levert 5 pk en 20 Nm extra. De versnellingsbak schakelt vrij hakerig en de spreiding is flink langer geworden zodat de hernemingen erop achteruitgaan. Nochtans voelt de motor in de praktijk pittig genoeg aan. De lange bakspreiding draagt trouwens niet bij tot het verbruik, want ons testgemiddelde lag hoger dan dat van de vorige Sandero.

  • Wegligging

    Dankzij de lange veerwegen en de uitstekende schokdemping kan de Sandero Stepway een erg veilig en geruststellend weggedrag voorleggen, terwijl hij zich niet van de wijs laat brengen door hobbels in de weg. De voortrein is aangenaam precies, maar het stuur vrij indirect. Grote nieuwigheden zijn de stabiliteitscontrole en noodremhulp, die zelfs standaard zijn. De langsgrip van de Goodyear-banden op nat wegdek is teleurstellend en leidt tot trekkrachtverlies én een veel te lange remweg.

  • Veiligheid

    We vermeldden al de standaard stabiliteitscontrole met noodremhulp. Bovendien is het aantal airbags verdubbeld, van twee naar vier, en zijn Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes standaard. Ondanks dat alles blijft Dacia op veiligheidsvlak nog steeds de tragere leerling van de klas, want gordijnairbags, gordelspanners of meer gesofistikeerde elektronische rijhulpsystemen (zoals een stadsremhulp) gaan volledig aan de Sandero voorbij.

  • Comfort

    Dankzij een langere versnellingsbakspreiding, een dikker schutbord en nieuwe injectoren word je in de Sandero niet langer 'gebombardeerd' met een onaangename brom op de snelweg. Ook de zachte en goed gedempte ophanging maakt reizen in de Stepway tot een comfortabele belevenis. Het is alleen jammer dat de voorstoelen wat steun missen en dat de achterbank nogal vlak is. De ergonomie is helder, al kun je zelf niet de schaal van de kaart bepalen.

  • Praktische kant

    De instap achterin is door de smalle deuropeningen iets minder eenvoudig dan die voorin. De koffer is bovengemiddeld ruim gezien de afmetingen van de auto, zelfs met een volwaardig reservewiel. Een neerklapbare achterbank in twee delen is eindelijk standaard, net zoals stuurbekrachtiging. De uitrusting is behoorlijk in de basisversie en mag volledig worden genoemd in de Plusversie, die zelfs standaard een navigatiesysteem met Bluetooth en aanraakscherm krijgt.

  • Budget

    Ondanks een uitgebreide uitrusting, opgewaardeerde techniek en een design dat veel meer aanspreekt, is de Sandero slechts 500 euro duurder geworden dan zijn voorganger: een mooie prestatie. Het verbruik is gematigd, maar niet uitzonderlijk laag. Dacia biedt drie jaar of 100.000 kilometer garantie op al zijn producten, wat meer is dan de meeste concurrenten, maar de waarborg tegen lakfouten (twee jaar) en roestproblemen (zes jaar) is dan weer teleurstellend beperkt.

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi
Conclusie / Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi

Wat een metamorfose... Voor een basisprijs die slechts 500 euro hoger ligt, heeft de Sandero zijn standaarduitrusting uitgebreid met ESP en stuurbekrachtiging, terwijl hij de meeste lowbudgetelementen van zijn voorganger heeft afgeworpen. Dat betekent dat hij eindelijk een fatsoenlijke geluiddemping heeft en dat hij qua afwerkingskwaliteit van het interieur niet meer hoeft onder te doen voor de gemiddelde auto uit het B-segment. Sterker nog: op beide vlakken klopt hij zijn veel duurdere neef Renault Clio. Hij verraadt zijn bescheiden afkomst nog door zijn minder moderne uitrusting ( hoewel een navigatiesysteem met aanraakscherm op de optielijst staat) en - vooral - door het beperkte aantal airbags. Wie daarmee kan leven, kan zich een uitstekende nieuwe auto aanschaffen voor de prijs van een tweedehandswagen, die in zijn Stepway-variant bovendien een bovengemiddeld comfortabele ophanging heeft.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars