In het kort
-
Techniek
Met 170 Nm beschikbaar tussen 1.400 en 4.000 o/m verzekert de EcoBoost-driecilinder knappe hernemingen en een rond karakter, rekening houdend met zijn beperkte inhoud. Hij wordt dan ook bijgestaan door een nauwkeurige en goed geleide handgeschakelde vijfbak. Een zesde verhouding had het verbruik op de snelweg ongetwijfeld nog verlaagd. Zolang je dit duizendje soepel hanteert in het nuttige toerentalgebied, getuigt hij van een beperkte dorst.
-
Wegligging
De snedige voortrein van de nieuwe Focus volgt gedwee de stuurcommando's op, zonder ook maar een greintje onderstuur. Koetswerkbewegingen worden erg goed beheerst dankzij de doeltreffende schokdemping, die alle wegoneffenheden netjes incasseert. Ook voor de remmen niets dan lof. Het rempedaal vertoont een geleidelijke werking, zodat je uiterst nauwkeurig kunt doseren. Jammer dat de stuurinrichting niet wat meer feedback geeft.
-
Veiligheid
Met de Focus wil Ford vooral scoren op het vlak van veiligheid. Enerzijds werd de structuur verstevigd met elementen uit erg stijf staal, anderzijds kun je de standaarduitrusting uitbreiden met talrijke actieve rijhulpsystemen. Maar de Focus heeft al deze hulpmiddelen niet nodig om bijzonder goed te scoren bij de EuroNCAPtests, noch om zich uitstekend te gedragen op de weg. Dankzij een pseudo-sperdifferentieel is de grip van zijn voortrein altijd gegarandeerd.
-
Comfort
Door zijn verder uit elkaar staande wielen en uitmuntende schokdempingskwaliteiten is de Focus weer een stuk comfortabeler geworden dan zijn voorganger. Hij werd ook stiller, al dringen er wat rol- en windgeluiden het interieur binnen net omdat de motor zo discreet draait. De Focus biedt voldoende zitruimte, de rijhouding is uitstekend en de airco behoort vanaf de Trendversie tot de standaarduitrusting. De standaardstoelen bieden echter te weinig steun en zitten te hard.
-
Praktische kant
Er valt weinig aan te merken op de toegankelijkheid van het interieur of het zicht rondom. Je kunt desnoods bijbetalen voor parkeersensoren of zelfs een halfautomatische parkeerassistent. De standaarduitrusting van de Trend zal voor de meesten volstaan, terwijl die van de Titanium vorstelijk genoemd kan worden. Aan opbergruimte is geen gebrek en de afwerking heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt. Jammer dat het koffervolume kromp, terwijl de buitenafmetingen toenamen.
-
Budget
Dankzij zijn beperkte motorinhoud betaal je slechts 133,32 euro aan verkeersbelasting per jaar voor deze EcoBoost-driepitter, bijna de helft minder dan voor de 'oude' 1.6. De BIV bedraagt in Vlaanderen zelfs maar 46,26 euro. Dat is best gunstig, gezien zijn prestaties. Ford vraagt 600 euro extra voor de 1.0, een bedrag dat je op drie jaar tijd hebt teruggewonnen, en nog veel sneller als je je rechtervoet weet te beheersen. De keuze ligt dan ook voor de hand.
Namen de zuinige en per definitie koppelrijkere diesels gedurende lange tijd het voortouw, dan is de benzinemotor aan een forse inhaalbeweging begonnen. Dankzij de modernste technologieën gaat zijn rendement immers met rasse schreden vooruit. Deze EcoBoost-generatie geeft blijk van een opmerkelijk technologisch raffinement, dat zich in de praktijk in heel wat rijplezier vertaalt, terwijl het verbruik dat van de conventionele dieselmotoren benadert. De revolutie is ontketend en de dagen van de dieseldictatuur lijken geteld...