Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Focus ST

In het kort

  • Techniek

    De motor mag dan wel een cilinder verloren hebben bij de generatiewissel, hij blijft fantastisch. Hij is zo elastisch als je maar kunt wensen, sleurt door zonder te verzwakken en laat dat alles gepaard gaan met een klank die erg dicht ligt bij die van de oude vijfcilinder dankzij de Active Sound Symposer, een soort versterker die de lage geluidsfrequenties rechtstreeks het interieur in stuurt. De versnellingsbak is perfect gespreid en het normverbruik ligt 20 procent lager dan vroeger.

  • Wegligging

    De wegligging van de Focus ST is begeesterend. Hij rijdt erg direct dankzij de tandheugel met variabele overbrenging, maar die kan zijn gedrag initieel wel verwarrend maken. Na een zekere aanpassingstijd leer je er echter mee omgaan en sta je ervan versteld hoezeer hij speels kan zijn en toch gezond blijft. Onze enige opmerking betreft de brutale koppelreacties in het stuur op oneffen wegdekken, terwijl de bekrachtigingsmotor die net zou moeten onderdrukken.

  • Veiligheid

    De Ford Focus blijft een van de best uitgeruste middenklassers op het vlak van veiligheid en ondanks zijn sportieve ingesteldheid geldt dat evenzeer voor de ST-versie. Alle mogelijke veiligheidsverhogende elementen zijn verenigd in het Driver Assistant Pack, dat bestaat uit een stadsremhulp, een spoorassistent, een dodehoekcontrole, een slaperigheidsdetector en een systeem dat verkeersborden leest. Een beter aanbod zult u nergens terugvinden.

  • Comfort

    De kwaliteit van de schokdemping maakt dat het koetswerk goed wordt ondersteund, maar biedt ook veel comfort op slechte wegen. De geleidelijke ophanging vrijwaart de inzittenden goed, net zoals de (voorin) standaard gemonteerde Recaro-kuipstoelen. Anderzijds kunnen de extra instrumenten er niet aan verhelpen dat de Focus nog steeds kampt met een verwarrende ergonomie, met te veel knoppen en menu’s die langzaam werken en weinig intuïtief zijn opgebouwd.

  • Praktische kant

    De kuipstoelen zijn comfortabel, maar nemen meer plaats in dan de traditionele stoelen, wat de instap niet vergemakkelijkt. Er zijn wel voldoende bergvakken en het interieur is net als de koffer ruim. De afwerking is behoorlijk verzorgd en de standaarduitrusting is volledig vanaf het eerste niveau (ST1). Let wel: deze instapversie is niet verkrijgbaar met bepaalde opties. Wie de meest praktische versie zoekt, kan niet om de Clipper heen, een unicum onder de sportieve middenklassers.

  • Budget

    De Focus ST is niet bepaald duur. Toegegeven, sommige andere sportievelingen bieden hun diensten aan voor nog minder, maar dat gaat vaak ten koste van de uitrusting, wat hier allesbehalve het geval is. Beter nog: ook de opties zijn uiterst voordelig en Ford biedt daarnaast nog gunstiger geprijsde packs aan. De garantievoorwaarden blijven jammer genoeg dezelfde als bij een traditionele versie, wat betekent dat je niet meer krijgt dan het wettelijk vereiste minimum van twee jaar.

Ford Focus ST
Conclusie / Ford Focus ST

De fantastische vijfcilinder is niet meer, maar dat heeft Ford niet tegengehouden om een nieuwe ST met karakter te over te maken. Beter nog: deze Focus is niet alleen performanter, maar blijkt ook levendiger te rijden, dankzij een verfijnd evenwicht en een verhoogde speelsheid die de eerste bocht al direct in een minirallyspecial verandert. Natuurlijk zullen sommigen opwerpen dat hij niet de chirurgische precisie weet te bieden van de koning van dit segment, de Mégane RS. Dat klopt, maar de Ford-formule, die een op alle momenten toegankelijk plezier koppelt aan een echte dagelijkse bruikbaarheid, is daarom niet minder begeesterend. En bovendien moet de ultieme Focus de RS worden. In het hoofdkwartier in Keulen is het onderwerp nog taboe, maar alsof hij op discrete wijze een boodschap wou doorgeven, fluisterde een ingenieur ons recent in dat er wordt gewerkt aan een 2.3 waarvan het vermogen rond de 330 pk zou liggen...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker