In het kort
-
Rijdynamiek
Het vermogen is beperkt, maar de 1.6 i-DTEC staat wel al vroeg in het toerenbereik paraat. De lange versnellingsbakverhoudingen helpen deze Civic niet om indrukwekkende cijfers voor te leggen bij de prestatiemetingen: hij is vlot genoeg, maar geen uitblinker. Eens op dreef laat zijn onderstel zich wel van zijn beste kant zien: de Civic is ontworpen om van bochtige wegen een plezierrit te maken, een opdracht waarin hij best goed slaagt.
-
Veiligheid
De Civic maakt indruk met zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting. Niet alleen krijgt hij standaard een adaptieve cruisecontrol, maar ook actieve spoorassistentie, een automatische noodremhulp en dodehoeksensoren zijn vanaf het basisniveau altijd van de partij. Voeg daarbij nog zes airbags en een voorbeeldige stabiliteit bij noodstops, en je begrijpt waarom hij op een maximumscore kon rekenen bij EuroNCAP.
-
Comfort
De duurdere Executive- en Premium-uitvoeringen bieden het voordeel van de heel efficiënte adaptieve schokdemping, maar ook het nadeel van de 17-duimvelgen: die hebben het lastig met drempels en putten. De 1.6-diesel is een van de stillere motoren (of een van de best geïsoleerde) in zijn klasse. Door de lange versnellingsbakverhoudingen draait hij lage toerentallen op de snelweg. De steun van de stoelen is uitstekend en er zijn voldoende regelmogelijkheden.
-
Praktische kant
Met een koffer die standaard een knappe 478 liter groot is en maximaal 1.267 liter kan slikken, heeft de Civic wel wat troeven uit te spelen inzake functionaliteit. De koffer is diep, maar daardoor ontstaat wel een niveauverschil met de laaddrempel. Ook de laadvloer is niet langer vlak met neergeklapte achterbank. Het interieur telt bijzonder handige opbergvakken, en de afwerking staat op punt, zeker in de duurdere versies.
-
Connectiviteit
De basisversie van de Civic beschikt niet over een radio, daarvoor moet je kiezen voor het tweede niveau (Comfort). Voor echte onlinefuncties en navigatie moet je upgraden naar het niveau Elegance. Apple CarPlay is dan inbegrepen. Het infotainmentsysteem heeft voldoende ingangen om apparaten aan te sluiten en/of op te laden. Draadloos laden kan enkel in de Premium. De geluidsweergave van bluetooth-telefoongesprekken en gestreamde audio voldoet.
-
Budget
Met het hele pakket veiligheidssnufjes dat Honda standaard al de basisversie S meegeeft, kun je alleen maar onder de indruk zijn – zoveel veiligheid vind je nergens anders voor 22.890 euro. Jammer is wel dat je al 24.390 euro moet uittrekken wil je over radio en airco – tegenwoordig toch onmisbaar – kunnen beschikken. Met een gemiddeld testverbruik van 6,6 l/100 km scoort deze Civic 1.6 i-DTEC… gemiddeld. Maar met een zuinige rijstijl duik je wel onder 5 l/100 km.
Met 120 pk zijn de mogelijkheden natuurlijk beperkt, maar binnen dat kader is de Honda Civic 1.6 i-DTEC dynamisch, maar ook ruim en praktisch. Over zijn prijs kun je eigenlijk evenmin klagen. Alleen heb je voor dit bedrag ook al een Seat Ateca. Het grootste probleem van de Civic is dan ook niet zijn directe concurrentie, maar het leger aan meer modieuze SUV’s. In die zin voelt hij wat aan als een wafelverkoper in de woestijn, of een pinguïnjager op de Noordpool: niet helemaal op de juiste plaats op het juiste moment.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!