In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.5 i-VTEC Turbo is op papier goed voor 193 pk en 243 Nm, maar zijn CVT lijkt een deel van dat vermogen op te slorpen. Een indruk die versterkt wordt door het koffiemoleneffect dat typisch is voor dit soort versnellingsbak. Nochtans mogen de prestaties er zijn, getuige onze eigen metingen: 8,8 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u en 30 seconden rond voor de kilometer vanuit stilstand. De vierwielaandrijving garandeert een feilloze trekkracht.
-
Veiligheid
De CR-V telt zes airbags (frontaal, lateraal voorin, gordijnkussens), een aantal dat zelfs tegen meerprijs niet kan worden uitgebreid. De actieveveiligheidsuitrusting is volledig, met ongeacht het afwerkings-niveau een actieve snelheidsregelaar, een automatische noodremfunctie, een dodehoek-controle, een actieve spoorassistent en verkeersbord-herkenning. Het ESP omvat bovendien een aanhangerstabilisatiefunctie.
-
Comfort
In- en uitstappen gaat vlot dankzij de hoge zittingen en de brede deuren die wijd opengaan in een hoek van 90 graden. Het interieur is gezellig en perfect geassem-bleerd. Alleen de inzetstukken van imitatiehout vallen wat uit de toon, terwijl sommige plastics nog wat goedkoop ogen. De geluiddemping is goed. De zitting van de achterbank is aan de korte kant, maar de beenruimte is er riant. De voorstoelen zijn nog aangenamer. Het leder is van goede kwaliteit en goed gevuld.
-
Praktische kant
De CR-V is ruimer dan ooit, maar de koffer verliest 28 liter, zodat het volume nu 561 liter bedraagt onder het bagagescherm en 1.456 liter met de achterbank neer. De CR-V heeft geen recht op het ingenieuze Magic Seat-systeem en de achterbank is enkel verschuifbaar in de zevenzitsversie. Binnenin wemelt het van de opberg- en aansluitmogelijkheden. De standaard gemotoriseerde achterklep kan op de topversie worden bediend door je voet onder de bumper te bewegen.
-
Connectiviteit
De CR-V neemt de jongste generatie van Honda’s infotainmentsysteem over, dat werd geïntroduceerd door de Civic. Behalve voor de bediening van het ventilatiesysteem zijn alle fysieke knoppen vervangen door aanraaktoetsen op het scherm van 7 duim waarvan de resolutie flink verbeterd is. De navigatie (van Garmin) is niet altijd even efficiënt in het uitstippelen van een traject. Ook de algemene ergonomie kan nog altijd beter. Een smartphone koppelen gaat echter vlot.
-
Budget
Met vierwielaandrijving en de CVT-automaat bedraagt de startprijs van de CR-V 38.067 euro. Er zijn weinig of geen individuele fabrieksopties. Het gamma is opgebouwd rond vier afwerkingsniveaus. Een beperkend uitrustingsbeleid dat je verplicht om in de buidel te tasten om de uitrusting uit te breiden, tot meer dan 45.000 euro. Een mussendorst hoef je van deze variant niet te verwachten: reken op 9,5 l/100 km bij normaal gebruik.
De van onder tot boven herziene CR-V verloor aan levendigheid wat hij wint aan comfort. Een nieuwe filosofie die allicht beantwoordt aan de vraag van de klanten en beter past bij het profiel van deze auto als gezins-SUV. Hij is dan ook gezinsvriendelijker dan ooit, want hij biedt meer interieurruimte en kan nu tot zeven inzittenden vervoeren zonder dat hij groter werd. Jammer van het beperkende uitrustingsbeleid dat Honda hanteert, want voor de rest weet de CR-V te overtuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!