In het kort
-
Techniek
De 120 pk en 300 Nm sterke 1.6 i-DTEC getuigt van een mooie elasticiteit, maar verleidt vooral met zijn lange adem. De kort gespreide en goed geleide versnellingspook vergemakkelijkt de schakelovergangen, wat aanzet tot een dynamische rijstijl. In die omstandigheden kan het verbruik wel oplopen tot het dubbele van normaal. Het is ook jammer ook dat de 1.6 zo lawaaierig is onder belasting. Gelukkig verdwijnt zijn holle klank wanneer het toerental zich stabiliseert.
-
Wegligging
De 1.324 kilo van de HR-V rust voor het grootste deel (64 procent) op de vooras. Toch heeft de SUV geen last van buitensporig onderstuur. Hij legt een mooi evenwicht aan de dag, dat de bestuurder aanzet om het tempo op te drijven. De ophanging biedt het perfecte compromis tussen comfort en efficiëntie: de schokdemping houdt koetswerkbewegingen goed onder controle en verteert de meeste wegoneffenheden. Alleen bij lage snelheden op erg slechte wegdekken geeft ze wat schokken door.
-
Veiligheid
Vanaf de basisuitvoering legt de HR-V de nadruk op veiligheid, met onder meer een actief remhulpsysteem (tussen 5 en 32 km/h) om aanrijdingen te vermijden. Op de hogere niveaus wordt dat systeem aangevuld met een (vrij opdringerige) geluidswaarschuwing bij dreigende aanrijdingen, een intelligente snelheidsbegrenzer die de maximumsnelheid afstemt op de verkeersborden, en een goed afgestelde spoorassistent. Alleen laterale airbags achterin en knieairbags ontbreken nog.
-
Comfort
De schuine dakstijlen hinderen de instap voor lange mensen enigszins. De hoge zitting garandeert een uitstekend zicht rondom, maar het stuur mist wat verstelbereik in de diepte. Toch vindt elke bestuurder een goede rijhouding in het volledig rond hem opgebouwde interieur. De sowieso verwarmbare stoelen verzekeren een goede steun ongeacht uw lichaamsbouw, het plaatsaanbod op de achterbank is rijkelijk, de afwerking onberispelijk en de geluiddemping van hoog niveau.
-
Praktische kant
De brandstoftank onder de voorstoelen is een geniale vondst: ze maakt een groot bergvak vrij onder de koffervloer en maakt het bovendien mogelijk om de Magic Seat-achterbank te monteren, die een in dit segment ongeëvenaarde moduleerbaarheid biedt. Het is alleen jammer dat ze niet verschuifbaar is. Het interieur is bezaaid met kleine bergvakjes. De aansluitingsmogelijkheden zijn aangepast aan de huidige behoeften: AUX, USB, HDMI, Bluetooth en zelfs onlineapps.
-
Budget
Met een basisprijs van 21.990 euro voor de benzineversie en 24.290 euro voor de diesel is de HR-V niet bijster goedkoop in vergelijking met zijn rechtstreekse concurrenten. Hij rechtvaardigt zijn prijs echter met een uiterst complete (veiligheids)uitrusting en met bovengemiddelde afmetingen, die hem een nagenoeg ongeëvenaard plaatsaanbod opleveren in zijn segment. De optielijst beperkt zich tot de metaalglanslak en het navigatiesysteem (enkel op de Elegance).
Honda treedt toe tot het segment van de kleine SUV's, met een HR-V die groter is dan zijn rivalen en zich boven aan het segment positioneert. Logisch, want de Japanners streefden vooral naar een uitstekende verhouding tussen buitenafmetingen en binnenruimte. De HR-V blijkt bovendien erg moduleerbaar, heeft de meest uitgebreide veiligheidsuitrusting en staat aan de top qua afwerkingskwaliteit. Dat zijn stuk voor stuk troeven die zijn iets hogere prijs rechtvaardigen. Hoewel hij wat lawaaierig voor de dag komt, is de 1.6-dieselmotor een bijzonder aangename metgezel, net als de manuele zesbak waaraan hij gekoppeld is. Koppel daar nog een rijgedrag aan dat een perfect compromis tussen comfort en efficiëntie verzekert, en de HR-V heeft alles in huis om de toppers in zijn segment het vuur aan de schenen te leggen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!