- Score redactie 15.56 /20
De eerste HR-V (‘The Joy Machine’ gedoopt), die met drie of vijf deuren verkrijgbaar was, verscheen in 1999 op de markt en was een van de voortrekkers van de cross-overbeweging. Helaas sloeg het concept niet aan bij het publiek. Wellicht was die eerste HR-V te revolutionair in een tijd waarin het genre nog niet zo trendy was als nu. Wat er ook van zij, jaarlijks vonden gemiddeld amper 400 exemplaren een eigenaar in België, tot het model in 2006 werd afgevoerd.
Een decennium later ziet het autolandschap er totaal anders uit. Het segment van de compacte SUV's heeft de wind in de zeilen en (bijna) alle constructeurs willen er een graantje meepikken. Hoewel Honda heel wat achterstand heeft op zijn voornaamste concurrenten, willen nu ook de Japanners een deel van de koek. In werkelijkheid is het merk daar trouwens al even mee bezig, want deze tweede HR-V-generatie is al anderhalf jaar verkrijgbaar in Japan en de Verenigde Staten. Nu zet hij zijn veroveringstocht dus voort op het Oude Continent. Daartoe meet de nieuwkomer zich iets conventionelere lijnen aan dan zijn voorganger, in de hoop zo een groter publiek aan te spreken. Een verleidingstruc die op het eerste gezicht lijkt te werken...
- Algemeen comfort, gewillige dieselmotor
- Kwaliteitsindruk, assemblagekwaliteit
- Nauwkeurige bedieningsorganen
- Uiterst volledige (veiligheids)uitrusting
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Slim interieur (moduleerbaarheid, bergvakken)
- Holle motorklank onder belasting
- Ergonomie multimediaterminal
- Opdringerige afstandsradar
- Instap voor lange mensen
- Beperkend uitrustingsbeleid
- Nog?) geen automaat
Verwante testen
25-11-2015
4In dit artikel : Honda, Honda HR-V
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!