In het kort
-
Rijdynamiek
Terwijl de atmosferische 1.5 van 130 pk niet bijster expressief is onder de kap van de HR-V, ontplooit hij een heel andere persoonlijkheid in de lichte Jazz. Standaard wordt hij gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak met een onberispelijke geleiding. Bij een rustige rijstijl is deze motor een beetje hol, maar zodra we het tempo wat opdrijven, komt hij helemaal tot leven. Keerzijde van de medaille is dat hij heel luidruchtig is, vooral op de snelweg.
-
Veiligheid
De Jazz 1.5 i-VTEC is een geruststellende en genereuze stadsauto, die standaard beschikt over alle veiligheidselementen waarmee het model kan uitpakken: zes airbags, de snelheidsregelaar, de “slimme” verkeersbordherkenning, de spoorassistent, de frontale botswaarschuwing, de actieve koplampen en – vooral – het actieve noodremsysteem voor in de stad. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vertrekhulp voor bergop.
-
Comfort
De Jazz kan probleemloos vier grote volwassenen én hun bagage vervoeren. Jammer voor de grootsten onder ons dat de voorstoelen niet verder naar achteren verschoven kunnen worden. Ook het hoge geluidsniveau van de motor is een minpuntje. Niet ideaal dus voor lange reizen, maar ruim voldoende voor alle korte verplaatsingen. Een automatische airco is wel niet verkrijgbaar, toch wel een lacune gezien de positionering van deze versie.
-
Praktische kant
De doordachte (en talrijke) bergruimtes, de moduleerbaarheid van het interieur en het koffervolume maken van de Jazz al geruime tijd de slimste stadsauto op de markt. Die haast onbeperkte dienstbaarheid tijdens huishoudelijke missies maakt deze auto aantrekkelijk voor dagelijks gebruik. De ruime toegang tot het interieur en de koffer vergemakkelijkt het leven van ouders en hun kinderen, en van sportievelingen en doe-het-zelvers.
-
Connectiviteit
Honda heeft alles in het werk gesteld om van de Jazz een moderne en veelzijdige auto te maken. Maar hij moet het stellen zonder Apple CarPlay of Android Auto; MirrorLink is er wél . Het geïntegreerde, maar allesbehalve hightech gps-systeem van Garmin kost 700 euro en is betrouwbaar en efficiënt. Het voegt ook de DAB-frequenties toe aan de radiomogelijkheden. Standaard verspreidt deze Jazz zes luidsprekers over het interieur voor een behoorlijke geluidskwaliteit.
-
Budget
Bijna 20.000 euro is natuurlijk geen peulenschil, maar de Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic is dan ook een exclusieve, snelle, goed uitgeruste (zowel vanbinnen als vanbuiten, met bijvoorbeeld de Dynamic-kit en de glanzend zwarte velgen) en dus zeer aantrekkelijke versie. Zijn verhouding prijs-plezier-functionaliteit is zeer goed en ongetwijfeld uniek op de markt. Een compacte SUV is meer in de mode, maar zal nooit dezelfde diensten leveren als deze Jazz.
Een wat meer dynamische Jazz blijkt niet eens zo’n slecht idee te zijn. De ingenieuze vormgeving van deze kleine monovolume blijft ons nog altijd bekoren, maar ditmaal worden we niet ontgoocheld door een veel te kortademige en holle motor. Integendeel: de 1.5 weet een onverwachte funfactor toe te voegen aan het concept. Een gedurfde gok voor Europa, want zo’n combinatie van functionaliteit en rijplezier in één en dezelfde stadsauto hebben we nog niet vaak gezien. Daarmee is deze Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic een nichewagen die liefhebbers van originaliteit zal bekoren, maar allicht weinig bijval zal vinden bij een rationeel denkend publiek. De slaagkansen van deze motor zouden dan ook zeker gebaat zijn bij een uitbreiding naar de lagere uitrustingsversies.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!