Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / HONDA JAZZ A : nieuwe generatie

In het kort

  • Techniek

    De 1.3 i-VTEC is een gewillig baasje, maar doordat zijn koppel hoog in de toeren zit, ben je verplicht hem wat te forceren. Hetzelfde geldt voor de CVT, die wat tegendraads werkt. Hij probeert namelijk zo lang mogelijk in lage toeren te blijven hangen, zelfs wanneer je het gaspedaal voor meer dan de helft intrapt, wat vervelend kan zijn in stadsverkeer – een beetje alsof hij niet goed begrijpt wat er gebeurt. Het ‘koffiemoleneffect’ is wel verzacht, maar ten koste van de respons...

  • Wegligging

    De Jazz kan zich voortaan meten met de beste veelzijdige stadsauto’s: hij rijdt veel serener en stabieler dan eerdere generaties, maar tegelijk ook efficiënter. Het stuur werd directer, maar dat maakt de voortrein niet levendiger, terwijl de feedback nog altijd karig is. De trekkracht roept natuurlijk geen enkele kritiek op gezien het erg redelijke vermogensniveau. En hetzelfde geldt voor het remsysteem, dat perfect is opgewassen tegen zijn taak.

  • Veiligheid

    Op veiligheidsvlak is de Jazz goed uitgerust, tenminste vanaf het tweede uitrustingsniveau (Comfort), dat bijvoorbeeld een botswaarschuwing, verkeersbordherkenning en de bijbehorende intelligente snelheidsbegrenzer en ten slotte een spoorassistent omvat. Een klassieke snelheidsregelaar en -begrenzer zijn ook standaard. De keuze is er dus wel, maar je moet wel voor het juiste uitrustingsniveau gaan, want geen van die dingen is als optie te krijgen.

  • Comfort

    Wat comfort betreft, boekt het model de grootste vooruitgang. De rijhouding is beter, de stoelen werden breder (de zittingen zijn nog altijd wel wat te kort) en de geluiddemping ging er sterk op vooruit, terwijl de ophanging toegeeflijker werd. Een (manuele) airco is standaard vanaf het eerste afwerkingsniveau. De binnenruimte geldt als een referentie in het B-segment, ook achterin, waar volwassenen comfortabel kunnen zitten en instappen.

  • Praktische kant

    Als een echt Zwitsers zakmes is de Jazz op alles voorbereid. Hij is niet alleen bijzonder ruim, maar ook opmerkelijk moduleerbaar, met name dankzij zijn Magic Seat-achterbank, waarmee je in een handomdraai de zitting rechtop kunt klappen of de rugleuning kunt neerklappen om een perfect vlakke laadvloer vrij te maken. Het koffervolume nam met 17 liter toe dankzij de groeischeut die het model onderging, tot 354 liter onder het bagagescherm.

  • Budget

    Honda is nooit een prijsbreker geweest. En dat geldt ook voor deze Jazz, die zelfs relatief duur is, met een basisprijs van 17.200 euro voor de hier geteste CVT-versie. De uitrusting is er echter naar (radio-cd-speler, snelheidsregelaar, enzovoort), terwijl Honda ook een uitstekende betrouwbaarheidsreputatie geniet, al moet je nog altijd wel twee keer zo vaak naar de garage voor een onderhoud dan bij andere merken (om de 15.000 kilometer of jaarlijks).

HONDA JAZZ A : nieuwe generatie
Conclusie / HONDA JAZZ A : nieuwe generatie

De Jazz doet denken aan een Zwitsers zakmes, met zijn binnenruimte die als referentie in de categorie mag gelden, zijn moduleerbaarheid of zijn functionaliteit. Met dergelijke kwaliteiten blijft hij trouw aan zijn filosofie en laat hij zich nu des te meer appreciëren dankzij een (licht) verbeterde afwerkingskwaliteit, evenals een (veel) verzorgdere geluiddemping en dito ophangingscomfort. Het is dan ook des te spijtiger dat de CVT-bak zo tegenwerkt, wat de roeping van de automatische versie beperkt tot stadsverkeer. Met de manuele versie is de Jazz daarentegen een echte kleine koning van de veelzijdigheid, al kunnen we het betreuren dat Europa geen recht heeft op de hybridevariant.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker