In het kort
-
Rijdynamiek
Honda biedt de nieuwe Jazz alleen nog aan met een hybride aandrijfgeheel, een keuze die het atypische karakter van deze stadsauto met eenvolumertrekjes alleen maar versterkt. Gebruikmakend van elk beetje elektriciteit dat hij zelf opwekt (of recupereert) tijdens het rijden, laat de Jazz zich mennen in alle zachtheid, soepelheid en stilte. In de stad of op secundaire wegen is het rijplezier van de partij, veel meer dan op snelwegen, waar hij zich minder op zijn gemak voelt.
-
Veiligheid
Honda pakt groots uit door standaard maar liefst tien airbags in zijn Jazz te stoppen. Boven op de klassieke plofkussens frontaal en lateraal voorin en gordijnkussens biedt de constructeur nog zijdelingse exemplaren achterin, een knieairbag voor de bestuurder en een nieuwe centrale airbag tussen de voorstoelen (in de rugleuning van de passagiersstoel), voor een betere bescherming van de bestuurder en de voorste passagier bij een aanrijding van opzij.
-
Comfort
Honda heeft de structuur van de voorstoelen herzien. Die hebben nu een comfortabelere zitting en ondersteunen het lichaam beter. De rijhouding is onberispelijk en kan bovendien worden aangepast aan ieders lichaamsbouw, dankzij uitgebreide verstelmogelijkheden. Achterin is de Jazz verbazend ruim voor zijn formaat. Zoals altijd bij Honda werd de ergonomie niet uit het oog verloren. Dat geldt zeker voor de uitgekiende bedieningsorganen en opbergvoorzieningen.
-
Praktische kant
De koffer is niet bijster ruim (298 liter), maar wel makkelijk te moduleren. De rugleuningen van de achterbank laten zich in een handomdraai neerklappen en dan beschik je over een nagenoeg vlakke laadvloer van meer dan 1,5 meter lang – enkel een randje tussen de koffervloer en de rugleuningen verraadt de aanwezigheid van de batterijen. De Jazz behoudt ook zijn Magic Seats achterin: hun zittingen kunnen worden opgeklapt om hoge voorwerpen te kunnen vervoeren.
-
Connectiviteit
Een radio en bluetooth zijn altijd standaard. Het geïntegreerde infotainmentsysteem Honda Connect is eveneens standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau (Elegance), maar voor navigatie moet je nog een niveau hoger (Executive of Crosstar). We zijn Honda dankbaar voor de fysieke knoppen voor het audiovolume en de nummerkeuze (vorige/volgende). Ook handig is de rand waarop je je pols kunt laten rusten om het aanraakscherm te bedienen.
-
Budget
Met een instapprijs van 21.800 euro is de Honda Jazz niet bepaald een goedkoop stadsautootje. Maar als we vergelijken met andere hybrides van hetzelfde formaat, blijft hij erg competitief. In plaats van de 5,0 l/100 km die we als gemiddelde noteerden over heel onze test – met veel snelweg – kun je wellicht beter de 3,9 l/100 km als referentie nemen van onze rit uitsluitend door de stad, een omgeving waar deze nieuwe Jazz Hybrid zich veel beter thuis voelt.
De slimme Honda Jazz blijft een doordachte en aantrekkelijke auto. Het feit dat hij enkel nog verkrijgbaar is als hybride, versterkt dat karakter alleen nog maar. Hij is weliswaar meer in zijn sas in de stad of op kleinere secundaire wegen dan op de snelweg, maar laat zich net zo goed alleen appreciëren als met het hele gezin, meestal in alle zachtheid en stilte doordat hij iedere elektron die hij genereert tijdens het rijden, nuttig weet te besteden. Los van de meer uitgesproken stijl zijn we daarentegen minder overtuigd van het belang van de Crosstar-uitvoering… zeker als je de prijs ervan bekijkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!