In het kort
-
Techniek
Hij zal bij ons wellicht niet dezelfde populariteit genieten als de 2.0 CRDi, maar de 2.2 CRDi is het overwegen waard voor zijn aangename karakter en omdat hij als enige motor gekoppeld kan worden aan een automaat. Die kwijt zich zacht van zijn taak en doet het riante koppel helemaal tot zijn recht komen. Het werkingscomfort van de Santa Fe staat op een hoog niveau. Een gemiddeld testverbruik van 8,9 l/100 km is dan weer aan de stevige kant.
-
Wegligging
De Flex Steer-besturing biedt drie bekrachtigingsniveaus: Comfort, Normal en Sport. Zo kan iedereen het stuurgevoel op zijn eigen voorkeur afstemmen. De remmen zijn vrij van kritiek en werken zoals het hoort op een SUV. Voor een bolide van dit formaat is de wegligging uitstekend, mede dankzij de automatisch inschakelende vierwielaandrijving. Ook met de trekkracht zit het snor en bovendien kan de vierwielaandrijving door de bestuurder worden geblokkeerd (tot 30 km/h).
-
Veiligheid
D e Santa Fe kreeg nog geen Euro NCAP-score, maar de zeven airbags, de actieve motorkap en de spoorassistent doen vermoeden dat de crashtests maar een formaliteit zullen zijn. De vorm van de ruiten en de dakstijlen werd gedicteerd door het design. Dat blijft niet zonder gevolgen voor het zicht rondom, en dan vooral naar achteren. Is er weinig manoeuvreerruimte, dan kun je maar beter vertrouwen op de parkeersensoren (vanaf de Style) of de geïntegreerde camera (Exclusive).
-
Comfort
Niets dan lof voor het ophangingscomfort, zelfs met de negentienduimers die verkrijgbaar zijn op de Executive. Het voor een auto van dit segment te weinig ingedijkte motorgekletter na een koudstart en bij belasting niet te na gesproken, is de geluiddemping binnenin eveneens erg geslaagd. De handige en goed uitgekiende bergvakken bevinden zich daar waar je ze verwacht, net als de aangenaam aanvoelende bedieningsorganen. Binnenin is er evenveel ruimte als in een grote eenvolumer.
-
Praktische kant
De standaard in twee delen verschuifbare achterbank met kantelbare rugleuning kan naar voren verplaatst worden om extra ruimte vrij te maken in de koffer, ofwel voor de bagage, ofwel voor de twee als optie leverbare extra zitjes. De beschikbare ruimte onder de bagageafdekking (die de zevenzitter zich ontzegt) is behoorlijk en als je alle stoelen neerklapt, heb je een zee van plaats. Net als bij de andere modellen van het merk zijn de assemblageen afwerkingskwaliteit voorbeeldig.
-
Budget
De Santa Fe is duurder dan zijn voorganger. Erger is dat Hyundai het aantal mogelijke combinaties motor-transmissie-afwerking beperkt, zodat je gedwongen wordt om extra geld op tafel te leggen, of water bij de wijn te doen. Zoals altijd bij Hyundai zijn de weinig talrijke opties enkel verkrijgbaar op de duurdere uitrustingsversies, met uitzondering van de metaalkleur. De garantie van vijf jaar moet de particuliere koper extra vertrouwen inboezemen.
Met zijn erg verzorgde vormgeving en aankleding is de nieuwe Santa Fe de gedroomde opvolger van Hyundai's succesnummer. Dankzij een hoogstaand comfort (ophanging, binnenruimte) en zijn nog verbeterde rijprestaties, en dan zeker in het geval van de erg aangename 2.2 CRDi met automaat, moet deze SUV van Hyundai verder kunnen gaan op zijn elan.