In het kort
-
Techniek
De 1.7 CRDi is zo goed in vorm dat hij kan wedijveren met heel wat tweeliterdiesels. Deze viercilinder, die behoorlijk alert is bij lage en gemiddelde toeren, zet keurige prestaties neer en vertoont een aangenaam karakter, dat nog naar een hoger niveau wordt getild door de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Die doet zijn werk zacht en snel en is zijn meerprijs waard, al hangt er wel een iets hoger normverbruik en dito CO2-uitstoot aan vast.
-
Wegligging
Ondanks de nieuwe stuurbekrachtiging, waarvan de motor op de tandheugel is gemonteerd, mist de besturing nog altijd wat feedback. Jammer, want het onderstel is nauwkeurig en evenwichtig en heeft dat van de Europese referenties niet veel meer te benijden. Ook de remmen bijten voldoende, terwijl Kia zijn Optima voortaan schoeit met Europese kwaliteitsbanden (Michelins in dit geval) en niet langer met Koreaans rubber, wat de trekkracht ten goede komt.
-
Veiligheid
Voor deze nieuwe generatie heeft de constructeur aan het veiligheidsarsenaal een airbag toegevoegd die de knieën van de bestuurder beschermt. De Optima kan daarnaast ook een hele rist rijhulpsystemen krijgen (waaronder een automatische noodremfunctie), al heeft de instapversie daarop geen recht – zelfs niet tegen meerprijs. Bij de veiligheidsbeoordeling door het onafhankelijke EuroNCAP behaalde de nieuwe Optima in elk geval wel de maximale score van vijf sterren.
-
Comfort
Hoewel kleine onregelmatigheden in het wegdek (riooldeksels en dwarsnaden) vrij droog worden doorgegeven, worden grote oneffenheden comfortabel verteerd. Ook de demping van stroomlijngeluiden ging erop vooruit. Op de snelweg vallen nog wel wat rolgeluiden te horen. In het interieur kunnen vier volwassenen comfortabel zitten. Zowel voor- als achterin is stoelverwarming leverbaar; de voorste stoelen hebben in de Sense zelfs een ventilatiefunctie.
-
Praktische kant
Binnenin stellen we meteen de kwaliteit van de materialen en de look op prijs. Opbergmogelijkheden zijn er genoeg. De bijzonder rijkelijke uitrusting is ook een troef. De koffer is met 510 liter misschien niet de grootste van het segment, maar in alle omstandigheden voldoende ruim. Het laadvolume kan bovendien worden uitgebreid dankzij de in twee ongelijke delen neerklapbare achterbankrugleuning. Van een skiluik is daarentegen geen spoor.
-
Budget
In vergelijking met de vorige generatie is de Optima flink duurder geworden, maar zijn prijs blijft competitief gezien de geleverde uitrusting. Ook het onderhoudsprogramma is nog altijd aanlokkelijk, met een dekking van zeven jaar, die overdraagbaar is op de volgende eigenaar. Bovendien moet de Optima voortaan minder vaak op onderhoud (om de 30.000 kilometer of om de twee jaar). Alleen ligt de herverkoopwaarde nog altijd lager dan die van de Europese referenties.
Door altijd goed naar hun Europese concurrenten te kijken (en hun designers aan te werven) zijn de Koreaanse constructeurs uitgegroeid tot ernstige spelers op ons continent. De vorige Optima was al in alle opzichten goed, en de nieuwe voegt daar nog een vleugje luxe en nieuwe rijhulpmiddelen aan toe. Een zachte, maar rationele evolutie dus, aangevuld met een nog altijd interessante verhouding prijs-uitrusting en een nog steeds even verleidelijk garantieprogramma. Kortom, de nieuwe Optima is dezelfde gebleven, maar dan beter. De moeilijkste klanten zullen hem hoogstens nog altijd een licht gebrek aan persoonlijkheid aanwrijven. Deze Kia is inderdaad eerder een volger dan een leider, maar dat is nu eenmaal zijn visie op succes. Het gamma zal trouwens nog verder worden uitgebreid, met een break deze zomer en een hybride in de herfst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!