In het kort
-
Rijdynamiek
Afgezien van zijn hoogte en lengte is de Discovery 5 bijna even dynamisch als een Range Sport, met vooral een minder harde ophanging. Geen wonder, want uiteindelijk staat hij op hetzelfde platform. Maar dan wel met een grotere wieluitslag (500 millimeter maar liefst), zodat deze kokette schoonheid zich ook op zwaar terrein kan wagen. Beide neven hebben eveneens een aantal motoren gemeen, zoals de Sd4, die even goed blijkt te presteren als de Td6.
-
Veiligheid
Alle Discovery’s, zonder onderscheid van motor of uitrustingsniveau, zijn standaard uitgerust met de belangrijkste rijhulpsystemen. De Drive en Drive Pro Packs maken het plaatje compleet: op de HSE Luxury gaat het om een intelligente snelheidsregelaar, een spoorassistent en een dodehoekcontrole. Vermoeidheidsdetectie en verkeersbordherkenning zijn standaard. De Discovery 5 is zopas met heel veel verve geslaagd voor zijn EuroNCAP-(crash)tests.
-
Comfort
Met de luchtveren is het rijcomfort vergelijkbaar met dat van een ‘grote’ Range, maar zachter dan dat van een Range Sport. Gezien zijn hoogte wordt het koetswerk bewonderenswaardig goed in bedwang gehouden. De steun van de stoelen is uitstekend. De ruime Discovery ook verkrijgbaar met twee volwaardige stoelen voor volwassenen op de derde zitrij. De luchtophanging heeft een extra lage stand om vlotter te kunnen instappen.
-
Praktische kant
Door zijn formaat blijft de Discovery de meest praktische Land Rover van allemaal, of je nu (tot zeven volwassen) personen of (veel) bagage te vervoeren hebt. Een nieuwigheid is de functie om de stoelen van de tweede en derde zitrij elektrisch weg te klappen of weer rechtop te zetten met behulp van de knoppen in de koffer – of je smartphone. De achterklep bestaat nu uit één stuk, maar de koffervloer kan nog altijd worden verlengd met een elektrisch uitklapbaar laadklepje.
-
Connectiviteit
De HSE Luxury krijgt een Meridian Digital Surround Sound-audiosysteem van 825 watt met 14 luidsprekers en subwoofer. Deze installatie omvat digitale radio-ontvangst (DAB), een cd-/dvd-speler, spraakherkenning, navigatie en de InControl Protect-functies, die toegang geven tot de Remote Essentials-app voor smartphones. Om over wifi, meer apps en meer onlinediensten te beschikken, moet je het InControl Connect Pro Pack bestellen.
-
Budget
Zonder opties positioneert de Discovery Sd4 (55.700 euro) zich qua prijs net onder een Audi Q7 3.0 TDI, een BMW X5 xDrive 25d, een Mercedes GLE 250 d 4Matic en een Volvo XC90 D5. De meer rustieke Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Auto is veel minder duur (42.820 euro), terwijl de Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Laredo in dezelfde prijsklasse zit (55.600 euro). De Jaguar F-Pace, die veel korter, maar mechanisch sterk verwant is, kost dan weer 53.760 euro in zijn 2.0D 240-versie…
De Discovery 5 is niet alleen minder hoekig, maar ook lichter, comfortabeler, prestigieuzer (lees: luxueuzer) en ruimer (vooral op de derde zitrij) dan zijn voorgangers. Bovendien voelt hij zich beter thuis op het asfalt (ook met de Sd4 van 240 pk, die niets van een basismotor heeft). En het beste is dat hij daarbij nog niets heeft ingeleverd van zijn nog altijd verbluffende terreincapaciteiten. Hoewel hij zich met zijn grote velgen prima op zijn gemak voelt op de weg, hadden we dan ook liever wielen gezien die handiger zijn in het terrein. Om met een hedendaagse Land Rover helemaal te kunnen losgaan op een losse ondergrond is het dan ook wachten op de nieuwe Defender, die gepland is tegen het einde van het jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!