In het kort
-
Wegligging
Hoewel hij vlot meekan in het verkeer, oogt de CT 200h agressiever dan hij qua prestaties kan waarmaken. Gelukkig staat hij dankzij de uitstekende overbrenging bij de hernemingen wél zijn mannetje. Bij vinnig optrekken lijkt het geluid nog iets te sterk op de spreekwoordelijke koffiemolen om aangenaam te zijn. De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting is dan weer zeer aangenaam: licht genoeg, maar toch voldoende nauwkeurig en gevoelig. De draaicirkel is goed, zonder meer.
-
Veiligheid
De remmen zijn krachtig genoeg en hebben een goed uithoudingsvermogen (mede dankzij de remenergierecuperatie). In rechte lijn kan de auto wat last hebben van zijwind, maar in bochten nodigt hij zijn bestuurder uit tot een enthousiaste rijstijl, dankzij een vrij laag zwaartepunt en een gelijkmatige gewichtsverdeling over voor- en achteras. Trekkracht en grip zijn meer dan voldoende, de verlichting is uitstekend. Qua passieve veiligheid kun je ook rekenen op knieairbags voorin.
-
Comfort
Het veercomfort zou beter kunnen, zeker als je een uitrustingsvariant met 17-duimvelgen verkiest. Gelukkig wordt dat (voorin) grotendeels gecompenseerd door prima zittende stoelen, waarin je ook een zeer goede rijhouding kunt aannemen. De zitruimte voorin is vorstelijk, die achterin is, afhankelijk van de stand van de voorstoelen, zeer behoorlijk tot wat krapjes. De elektronische klimaatregeling doet haar werk naar behoren en ook de verluchting functioneert nagenoeg feilloos.
-
Praktische kant
Instappen gaat erg gemakkelijk voorin (je gaat wel vrij diep zitten), achterin zijn de deuropeningen krapper. Het zicht rondom kan beter, zeker (schuin) achteruit. De afwerking binnenin is duidelijk geïnspireerd op die van de grote broers. Qua praktische uitrusting is de kleinste Lexus standaard goed bedeeld, maar de laadvloer is wel hoog, mede door de plaats die de batterijen opslorpen. De kofferruimte blijft al bij al nog meer dan behoorlijk, met een vak ook onder de vloer.
-
Budget
Een CT 200h verbruikt nooit erg veel, maar de recordwaarden van een Prius haalt hij niet. Zoals elke hybride van dit type verbruikt hij in verhouding het minst in de stad of in erg druk verkeer. Mede dankzij de vijftien procent overheidspremie is de prijs interessant. Het is enkel jammer dat het optiebeleid wat bizar is. De inruilwaarde zou goed moeten zijn. De algemene waarborg bedraagt drie jaar, de hybride onderdelen worden vijf jaar gegarandeerd, telkens uitbreidbaar tegen betaling.
Wie de platgetreden paden van de obligate tweeliter-turbodiesel een beetje beu is, bovendien valt voor het wat speciale lijnenspel van de L-Finesse- interpretatie op een compacte auto en toch niets wil inboeten aan rijplezier, vindt in deze nieuwe kleine Lexus een interessant alternatief in het segment van de prestigieuzere middenklassers. Zeker nu de overheid nog steeds een CO2-premie geeft van vijftien procent, waardoor de CT 200h in de praktijk kan uitpakken met een zeer competitief prijskaartje van 24.565 euro. Een wat vreemd uitrustingsbeleid kan die prijs nog stevig doen toenemen, maar dan heb je ook een auto met alles erop en eraan. Het meest storende vonden wij nog het zicht schuin achteruit en de vrij stugge ophanging met de 17-duimvelgen, die je nauwelijks kunt ontwijken als je een auto met wat opties wil. Het blijft ook jammer dat slepen met een CT 200h niet mogelijk is - zelfs een fietsdrager wordt afgeraden. Dan wil je al eens groen zijn...