Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lexus LS 600h L

In het kort

  • Techniek

    Het vermogen van de V8 (394 pk) en de elektromotor (224 pk) veranderde niet, met 445 pk als gecumuleerde waarde. Net als de (niet meer ingevoerde) 4.6 van de LS 460 claimt deze vijfliter een erg hoog specifiek vermogen voor een atmosferische V8. De krachtigste full hybrid ter wereld zag zijn rendement nog verbeteren, vooral dankzij een dunnere olie, herwerkte bedieningselementen en een grotere energierecuperatie bij het vertragen. Daardoor zakt het testverbruik onder de 11 l/100 km.

  • Wegligging

    De LS 600h heeft vierwielaandrijving. De bedieningsorganen en ophanging werden herwerkt om de bestuurder meer te betrekken bij het rijden. Het grote nieuws is de F Sport, die 10 millimeter lager ligt en uitgerust is met actieve antirolstangen. De L-versie met lange wielbasis moet het zonder dat pakket stellen, maar krijgt vijf rijmodi die hem dynamischer maken en interessanter om te besturen. Stuur, remgevoel en ophanging (luchtveren) hebben enorm aan consistentie gewonnen.

  • Veiligheid

    Het koetswerk is stijver gemaakt en de verbeterde stroomlijn vergroot de sereniteit in de auto. De LS won aan stabiliteit bij hoge snelheden, maar ook aan rijcomfort en levendigheid. De actieve rijhulpsystemen zijn geperfectioneerd. Zo houdt de spoorassistent nu rekening met de wegverkanting en met zijwind. De geavanceerde botspreventie A-PCS detecteert voetgangers en omvat een nachtkijker. Alle airbags zijn aanwezig, zelfs een plofkussen in de zitting van de rechterachterstoel.

  • Comfort

    De LS is een summum op alle domeinen van de geluiddemping. Hij blijft de referentie voor de isolatie van de mechanische organen en het filteren van stroomlijngeruis. Modeljaar 2013 brengt nog verbetering voor de demping van rolgeluiden, vooral dankzij velgen die hun trillingen kanaliseren via holle zones. De L is uitzonderlijk uitgerust qua zitcomfort, vooral met het Rear Seat Relaxation Pack. Zonder de unieke klimaatregeling met personaliseerbare temperatuurcontrole te vergeten.

  • Praktische kant

    De LS 600h L heeft geen skiluik en zijn koffer wordt verkleind door de nikkel-metaalhydridebatterij (hij krimpt van 560 liter in de LS 460 naar 420 liter in de hybride). En we zien deze limousine nog niet met een dakkoffer rondrijden... De roeping van deze lange versie is dan ook niet om gezinnen te vervoeren, maar wel de baas, die rechts achterin zit met alle verwennerij die hoort bij zijn rang en stand, waaronder de talrijke bergvakken en zonneschermen. De deuren hebben een sluithulp.

  • Budget

    Maar liefst 139.750 euro voor deze full hybrid in full option, dat lijkt astronomisch. Lexus houdt zich nochtans ver van de Duitse prijzen als we kijken naar wat Audi, BMW en Mercedes vragen voor de lange A8, 7-Reeks en S-Klasse, uiteraard met gelijkwaardige motor en al de rest. Het servicenetwerk van Lexus is niet zo uitgebreid als dat van Toyota: 11 servicepunten in België tegenover 97. En de fabrieksgarantie dekt enkel de hybride organen gedurende vijf jaar of 100.000 kilometer.

Lexus LS 600h L
Conclusie / Lexus LS 600h L

De Lexus LS vormt een concept op zich. Wie hoopt te kunnen grasduinen in een overbodige lijst met personaliseringsopties, zoals in de dikste Duitsers, moeten we teleurstellen. Maar een mogelijkheid tot geïndividualiseerde uitrusting mag dan ontbreken - met uitzondering van de keuze tussen een dynamische F Sport Line of de koninklijke President Line - deze jongste generatie van Lexus' vaandeldrager vertoont ook geen enkele echte lacune meer. En hij levert op geen enkel vlak half werk. Over alles is nagedacht en alles is uitgerijpt om een resultaat te bieden dat de perfectie nog wat meer benadert. Omdat de auto aan karakter en dynamiek heeft gewonnen, is de rijervaring bovendien niet langer geur- of kleurloos, zodat hij voortaan ook die mensen kan verleiden die doorgaans vallen voor Duitse luxeberlines. Dat is onder meer te danken aan een V8 die niet langer helemaal onhoorbaar is, maar bij plankgas enkele opwindende noten voortbrengt, zonder daarbij gemiddeld veel meer te verbruiken dan 10 l/100 km. En hij kan ook uitstootloos stapvoets rijden. Een meer dan verdienstelijke balans voor een limousine voor tycoons.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker