Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lexus RC 300h : Blaffende honden bijten niet

In het kort

  • Techniek

    Hoewel het hybridesysteem perfect tot zijn recht komt in de stad en in de file, moet je wel erg zacht omspringen met het gaspedaal, anders wordt de verbrandingsmotor prompt gestart. Vanaf 45 km/h draait hij sowieso; zuinig rijden buiten de stad is dus een utopie. Het bewijs: ons testverbruik na afloop van deze test bedroeg 8,9 l/100 km. Ook niet onbelangrijk: het aandrijfgeheel is weliswaar erg discreet bij stabiele snelheden, maar maalt als een koffiemolen bij forsere acceleraties.

  • Wegligging

    De stuurinrichting blijkt communicatief en erg consistent. Het rempedaal vergt daarentegen enige gewenning: het voelt eerst sponzig aan, wanneer de auto enkel remt op zijn elektromotor, en wordt dan natuurlijker wanneer het hydraulische systeem in werking treedt. Het remvermogen volstaat, maar het uithoudingsvermogen laat te wensen over: enkele forse rempartijen volstonden om de remmen te doen oververhitten. Het gewicht van 1,8 ton is daar allicht niet vreemd aan.

  • Veiligheid

    De standaarduitrusting omvat een hele waaier van veiligheidssystemen: ESP, bandendrukcontrole, vertrekhulp voor hellingen, spoorassistent, acht airbags (waaronder knieairbags voor bestuurder en passagier) en een actieve motorkap. De duurdere afwerkingen F Sport en Privilege voegen daar een grootlichtassistent en een dodehoekcontrole aan toe. En als optie biedt Lexus nog een actieve snelheidsregelaar aan in combinatie met een noodremhulp voor de stad.

  • Comfort

    Ondanks zijn coupélijnen zit je relatief hoog in de RC, wat wel zo makkelijk is als je vaak moet in- en uitstappen. De sportstoelen bieden een verbazend comfort: ze zijn omhullend zonder een beklemmend gevoel te geven. Ook de achterste plaatsen zijn erg comfortabel, al is het plaatsaanbod daar natuurlijk beperkter. Mensen tot een kleine 1,80 meter zitten echter niet oncomfortabel achterin. De ophanging biedt een eersteklas dempingscomfort, maar de ergonomie is te herzien.

  • Praktische kant

    De kuipstoelen achterin blijken maar erg moeilijk toegankelijk: de elektrische voorstoelen kantelen tergend langzaam weg, terwijl de aflopende daklijn de instap heel smal maakt. Het is dan ook niet eenvoudig om de trekhendel te pakken te krijgen om de achterbank neer te klappen en nog veel minder om kinderen te installeren in een aangepast zitje. De toegang tot de koffer verloopt evenmin vlot, enerzijds door de smalle kofferopening, anderzijds doordat de koffer (te) diep is.

  • Budget

    Boven op het feit dat de erg complete standaarduitrusting de basisprijs fors de hoogte in jaagt, is deze RC 300h door zijn dikke 2.5-viercilinder niet echt aangepast aan de Belgische fiscaliteit. Al valt het in Vlaanderen nog mee, dankzij de lage CO2-uitstoot (116 g/km), die deze auto ook nog interessant maakt voor bedrijven. Desondanks schommelt het werkelijke verbruik rond de 9 l/100 km. Hybride of niet, je moet dus op een volwaardig brandstofbudget rekenen...

Lexus RC 300h : Blaffende honden bijten niet
Conclusie / Lexus RC 300h : Blaffende honden bijten niet

De sportieve prestaties van deze RC 300h staan helemaal niet op het niveau van zijn spectaculaire lijn, noch wat zijn motor betreft, die duidelijk punch mist, noch qua weggedrag. Dat laatste is weliswaar evenwichtig, maar bereikt toch snel zijn limieten. Het hybridegeheel verleidt door zijn soepelheid in de stad, maar blijkt in de praktijk niet noemenswaardig zuiniger – cru gesteld is de aanschaf van dit soort hybrides eerder een manier om de technologie te ‘sponsoren’ dan om een wezenlijk verschil te maken voor de planeet. Kortom, heel veel klanten zal Lexus wellicht niet kunnen overtuigen met deze RC 300h. En dat is jammer, want de RC coupé heeft nochtans heel wat troeven: een rijkelijke standaarduitrusting, een opmerkelijk verzorgde afwerking en een hoogstaand comfortpeil in elk opzicht. Anderzijds kan de ergonomie veel beter en moet het aandrijfgeheel af van zijn storende ‘koffiemoleneffect’. Lexus is zich daar blijkbaar terdege van bewust, want er zou aan gewerkt worden. In afwachting zou de 200t op benzine wel eens populairder kunnen worden dan ze bij het Japanse merk zelf denken...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker