Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lexus RX 450h : Hybridespecialist

In het kort

  • Techniek

    Het aandrijfgeheel gevormd door de benzine-V6, de elektromotor voorin, de overbrenging en de elektromotor achterin evolueert amper. De 3.5 produceert 14 pk en 18 Nm meer en stoot 122 g CO2 uit in plaats van 148. In theorie daalt het verbruik van 6,3 naar 5,3 l/100 km, maar wij noteerden een stijging van 1 l/100 km, te wijten aan de winterse temperaturen. De RX is niet sneller over de kilometer vanuit stilstand, maar herneemt wel een volle seconde vlugger van 90 naar 120 km/h.

  • Wegligging

    Onze Executive Line was niet uitgerust met de gestuurde schokdemping AVS. Standaard heb je met deze versie wel recht op twintigduimers. De dikkere antirolstangen en soepelere veren vooraan gecombineerd met stijvere achterveren vergroten het rijplezier bij een dynamische rijstijl – of toch op goede wegen. Het stuurwiel is beter opgesteld en staat 2 graden rechter, met heilzaam effect voor het stuurgevoel. De ophanging valt echter nog altijd door de mand op een slecht wegdek.

  • Veiligheid

    De RX slaagde met vlag en wimpel voor zowel de Amerikaanse als de Europese crashtests. Zijn recente rivalen (Audi Q7, Volvo XC90) bieden hun inzittenden iets meer bescherming, maar de Lexus verwondt voetgangers minder ernstig dankzij zijn actieve motorkap. In 2008 al beschikte de RX over twee knieairbags. Een Pre-Crash-systeem met voertuig- en voetgangerherkenning is standaard, net als een actieve spoorassistent, een afstandsregelaar en verkeersbordherkenning.

  • Comfort

    De twintigduimers zijn mooi, maar staan een goede filtering in de weg. Jammer, zeker omdat de RX een vlekkeloos parcours had kunnen afleggen op comfortvlak. Hij blijft de referentie in zijn klasse qua geluiddemping en zitcomfort. Instappen gaat vlot: de zittingen voorin werden verlaagd en het iets verticalere stuurwiel komt de bestuurder elektrisch tegemoet. Het hertekende dashboard wekt de indruk dat je je in een dynamischere SUV bevindt. De aankleding is erg chic.

  • Praktische kant

    Voor deze vierde generatie kreeg het K-platform een 50 millimeter langere wielbasis. De totale lengte van de RX nam toe met 120 millimeter, terwijl hij met 10 millimeter uitzette in de breedte. De beenruimte achterin vaart daar wel bij en bovendien kan de achterbank in twee afzonderlijke delen verschoven worden over 120 millimeter. De koffer won een kleine 40 liter in vijfzitsopstelling. Op het aantal bekerhouders en bergvakken valt niets aan te merken.

  • Budget

    De basis-450h kost 62.450 euro, maar tijdelijk kun je voor 200 euro extra upgraden naar de Business Edition. Die verrijkt de uitrusting met onder meer metaalglanslak, een lederen bekleding, voorstoelen met geheugen, verwarming en koeling, parkeersensoren voor- en achteraan en een elektrische kofferklep. Bij de Duitsers betaal je even veel voor een minder goed uitgeruste drieliter-turbodiesel; plug-inhybrides zijn door de bank genomen 10.000 euro duurder.

Lexus RX 450h : Hybridespecialist
Conclusie / Lexus RX 450h : Hybridespecialist

De Lexus RX 450h bestendigt de originele positie van zijn voorganger op de markt van de hybride SUV’s. Zijn unieke troef schuilt in de zijdezachte kracht van een dikke benzine-V6, die dankzij de elektrische toverfee niet meer brandstof vergt dan een flinke diesel. Zijn longinhoud wordt weliswaar afgestraft op het vlak van verkeersbelasting, vooral dan in Brussel en Wallonië, maar hij kan ter compensatie een lage CO2-uitstoot voorleggen om de VAA-belasting of, voor particulieren in Vlaanderen, de BIV te drukken. De 450h biedt verder een uitmuntende geluiddemping, een rijkelijke standaarduitrusting, een onberispelijke kwaliteit en een standing die de vergelijking doorstaat met de premiumconcurrenten, terwijl hij een aantrekkelijker prijs én een uitgebreidere garantie kan voorleggen. Tegelijkertijd is deze Lexus de enige niet-oplaadbare full hybrid SUV op de markt (samen met de Range Rover Diesel Hybrid); alle andere rivalen zijn overgeschakeld op plug-inhybridetechnologie, waarin Toyota/Lexus niet gelooft. De reden? De betere prestaties die PHEV’s bieden, gaan gepaard met een hoger brandstofverbruik, zeker als je ze niet aan het stopcontact hangt. Hun forse meerprijs kun je dus nooit terugverdienen. De RX 450h kan in België dan ook rekenen op een marktaandeel van 4,5 procent in het segment van de premium-SUV’s (dat op 8.400 auto’s wordt geschat in 2016), wetende dat Koning Diesel daar nog steeds de scepter zwaait en dat het stilaan wordt ingepalmd door te dure PHEV’s.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker