- Score redactie 15.16 /20
Het hybridesysteem van Toyota/Lexus en al zijn toepassingen hebben een tot de verbeelding sprekende houdbaarheidsdatum. Het Hybrid Synergy Drive (HSD) ondergaat doorlopend verbeteringen, die vooral gericht zijn op het thermodynamische rendement eerder dan op pure prestaties, maar de basis is de afgelopen twintig jaar dezelfde gebleven. De Lexus LC 500h had zopas de eer om de grootste evolutie van dit systeem ooit voor te stellen – dat later ook zijn weg zal vinden naar de toekomstige LS en Toyota Supra. Daarbij blijft het hybride aandrijfgeheel behouden (in het geval van die coupé een 3.5-V6 van 295 pk, een elektromotor van 61 pk en het planeetwielstelsel dat Toyota ‘e-CVT’ noemt), maar daarachter voegt dit zogenoemde Multi Stage Hybrid System een viertrapsautomaat toe. In de praktijk moet dit systeem werken zoals het dure en complexe bimodale hybridegeheel dat destijds ontwikkeld werd door GM/Daimler/BMW (ActiveHybrid 6), maar intussen weer werd afgevoerd.
Met deze evolutie wil Toyota komaf maken met het CVT-effect, waarbij de motor hoog in de toeren wordt gejaagd onder volle belasting – meteen de vaakst gehoorde kritiek aan het adres van Toyota’s hybrides. Tegelijkertijd kan deze nieuwe aandrijving daardoor prat gaan op een sportief karakter dat de HSD’s vreemd is. Maar omdat hij de aandrijfgroep langer maakt, is deze Multi Stage Hybrid wel enkel geschikt voor een overlangse lay-out. Bovendien zet hij meer gewicht op de schaal, wat Lexus in het geval van de LC compenseert door voor een lichtere lithiumbatterij te kiezen (50 kilogram). Maar genoeg uitgeweid, terug nu naar onze RX met dwars ingebouwde motor.
- Zitcomfort, geraffineerd interieur
- Uitzonderlijke geluiddemping
- Afwerking en uitrusting op zeer hoog niveau
- Redelijk verbruik voor een 3.5-V6 op benzine
- Zet aan tot een ontspannen rijstijl
- Origineel en uniek aanbod bij de hybrides
- Weinig fiscale stimuli
- Nog altijd lomp en weinig dynamisch
- Minder krachtig en snel dan PHEV-rivalen
- Ophanging op slechte wegdekken
- Grote draaicirkel tussen muren
- Hoge belastingen (Brussel en Wallonië)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!