In het kort
-
Techniek
De V6-diesel met enkele turbo is een opgevoerde variant van de motor uit de Jeep Grand Cherokee en de Lancia Thema. Officieel is hij goed voor 275 pk en 600 Nm, maar die veelbelovende waarden kan hij niet vertalen in machtige prestaties. Hij kampt ook met een grote inertie, waardoor hij maar langzaam in de toeren klimt. In de Sport-stand klinkt de motor wel erg prettig, De ZF-achttrapsautomaat doet zijn werk goed, maar de manuele stand biedt je geen almacht over zijn schakelacties.
-
Wegligging
Met zijn sperdifferentieel en zijn neutrale gewichtsverdeling weet de Ghibli bijzonder veel rijplezier te bieden. Hij heeft weinig last van onderstuur en de voortrein is zeer snedig. Schakel de stabiliteitscontrole uit en de chique berline verandert in een heuse driftmachine die zich door de lange wielbasis met haast kinderlijk gemak onder controle laat houden. De remmen zijn bijzonder krachtig, maar hun uithoudingsvermogen is ronduit problematisch.
-
Veiligheid
Qua passieve veiligheid is de Ghibli goed uitgerust, met onder meer een knieairbag voor de bestuurder, Isofixbevestigingspunten op de achterbank en gordels met voorspanners. EuroNCAP heeft de grote berline nog niet getest, maar Maserati heeft er alle vertrouwen in dat een maximumscore (vijf sterren) mogelijk moet zijn. Al zal de auto wel wat punten verliezen op het onderdeel Rijhulpsystemen, want een spoorassistent, dodehoekwaarschuwing en dergelijke meer kent hij niet.
-
Comfort
Voor een auto die zo dynamisch rijdt, is de ophanging nog verrassend comfortabel. Ook de uitstekende voorstoelen en achterbank dragen sterk bij tot het dagelijkse comfort. De geluiddemping is gemiddeld en de meeste rivalen in dit segment doen beter. De ergonomie is problematisch, enerzijds wat de opstelling van de fysieke knoppen betreft, maar nog veel meer als we de menustructuur - of het gebrek daaraan - van het infotainmentsysteem in aanmerking nemen.
-
Praktische kant
De Ghibli is nog verrassend praktisch voor een auto die op emotionaliteit en rijplezier is gericht, met voorin grote deurvakken en ook in de middenconsole nog voldoende bergvakken. De koffer van 500 liter past perfect in het gemiddelde van het segment en een asymmetrisch neerklapbare achterbank is standaard. De afwerking van deze Maserati is niet meer dan matig en zelfs ronduit ondermaats gezien de standaarden in dit segment en het erg hoge prijskaartje.
-
Budget
De Ghibli Diesel is een dure vogel: hij kost bijna 15.000 euro meer dan zijn Duitse rivalen en daarvoor overlaadt hij je niet echt met standaarduitrusting. Voor de opties zijn de tarieven afgestemd op die van de concurrentie. Maserati heeft in ons land slechts drie servicecenters, wat sterk in het nadeel speelt van een dieselauto, die toch is gebouwd om veel kilometers te vreten (en dus vaak op onderhoud zal moeten). Je krijgt er wel drie jaar garantie zonder kilometerbeperking bij.
Het is ongelooflijk hoe vaak we met deze Maserati Ghibli werden aangesproken door mensen die met een Duitse SUV of berline rijden. Met de uitstraling van de auto en van zijn legendarische merk zit het dus wel snor. Dat zet de Italianen ertoe aan om bij vergelijkbare uitrusting een veel hogere prijs te vragen voor hun dieselberline (bijna 15.000 euro extra) en in ruil daarvoor biedt de Ghibli naast exclusiviteit een erg speels en plezierig rijgedrag. Maar wanneer je 67.000 euro aanrekent voor een reisberline, moeten ook de afwerking, de ergonomie en de kwaliteitsindruk op peil zijn, en daar schiet deze Italiaan zwaar tekort. En hoewel de dieselmotor dankzij een resonator in de uitlaatlijn een inspirerende klank verspreidt, levert hij verre van de prestaties die bij het merkimago en het prijskaartje horen. Akkoord, de Ghibli is niet de zoveelste Audi A6, BMW 5-Reeks of Mercedes E-Klasse, maar bijvoorbeeld een Jaguar XF heeft evenveel karakter en charme en kampt tegelijk veel minder met de slordigheden waaronder deze Maserati lijdt.