In het kort
-
Techniek
Mazda kiest voor atmosferische benzinemotoren met een hoge compressieverhouding om het hoofd te bieden aan de downsizing bij de concurrentie. De 1.5-viercilinder klimt vlot in de toeren en is erg soepel, maar vereist wel enig schakelwerk. Dat is gelukkig geen last, wel integendeel, want de vijfbak schakelt vlot en gewillig. Het geclaimde lage verbruik haalt deze 1.5 90 met vlag en wimpel, voor de beloofde vinnigheid tot 100 km/h is dat wat minder het geval.
-
Wegligging
De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting is licht en toch nauwkeurig en draagt bij tot het speelse weggedrag. De auto gaat wel wat leunen in de bochten en de relatief smalle banden kiezen voor (veilig) onderstuur als ze grip verliezen. Rechtuit kan de 2 wel wat last hebben van zijwind, en door de smalle banden moet je qua trekkracht wat doseren. De remmen zijn voldoende, maar sportieve bestuurders hadden waarschijnlijk de voorkeur gegeven aan iets meer bijtkracht.
-
Veiligheid
Uiteraard is de 2 voorzien van de bekende veiligheidssystemen, maar ook een spoorassistent, een dodehoekcontrole of ledkoplampen zijn te verkrijgen – haast een unicum in deze categorie. Het zicht naar voren is zeer goed, maar wat beperkter schuin achteruit. De standaardverlichting is maar povertjes. Wat de passieve veiligheid betreft, zijn de klassiekers aanwezig, zoals frontale airbags, zijdelingse airbags vooraan, gordijnairbags voor- en achterin en Isofix-bevestigingspunten.
-
Comfort
Gezien de hoge banden hadden we het veercomfort iets zachter verwacht. De voorstoelen zitten erg goed en voorin heb je ook voldoende ruimte en is de ergonomie verzorgd. Achterin hadden we op wat meer beenruimte gehoopt gezien de zoveel langere wielbasis. De geluiddemping van motor- en rolgeluiden is verzorgd, maar ter hoogte van de A-stijlen wil wel eens windruis de kop opsteken. De manuele airco werkt goed, maar is wat moeilijk af te stellen, vooral in het donker.
-
Praktische kant
Instappen voorin kost geen enkele moeite, achteraan is dat wat anders, gezien de nauwere deuropening en het sterk afhellende dak. De functionaliteit lijdt onder het gebrek aan bergvakken. De standaarduitrusting is behoorlijk. Op de basisversies zou de binnenafwerking wat vrolijker mogen, met iets minder plastiekerige materialen. De kofferruimte is vrij groot voor de klasse, maar er is een hoge laaddrempel en bij neergeklapte achterbank is de laadvloer niet perfect vlak.
-
Budget
De 2 is zeker niet de goedkoopste in zijn segment. Met de 1.5 90 kost hij net geen 15.000 euro: geen peulenschil, al is de basisuitrusting vrij verzorgd. Via allerlei uitrustingsvarianten en packs kun je een zeer volledig autootje samenstellen voor de klasse, maar dan loopt de prijs wel op, hoewel de opties op zich nog redelijk betaalbaar blijven. Drie jaar algemene garantie is beter dan heel wat andere merken. Een onderhoudsbeurt is om de 20.000 kilometer of om het jaar nodig.
De 2 is zeker niet de goedkoopste in zijn segment. Met de 1.5 90 kost hij net geen 15.000 euro: geen peulenschil, al is de basisuitrusting vrij verzorgd. Via allerlei uitrustingsvarianten en packs kun je een zeer volledig autootje samenstellen voor de klasse, maar dan loopt de prijs wel op, hoewel de opties op zich nog redelijk betaalbaar blijven. Drie jaar algemene garantie is beter dan heel wat andere merken. Een onderhoudsbeurt is om de 20.000 kilometer of om het jaar nodig.