Detailtests / Mazda 2 1.5 90
Net als bij zijn voorganger is de benzineversie van de Mazda 2 opnieuw verkrijgbaar met een automaat, al gaat het wel om een nieuw exemplaar, met zes in plaats van vijf verhoudingen.
- Score redactie 15.00 /20
Een klassieke automaat in een veelzijdige stadsauto is net als een continu variabele transmissie een beetje een Aziatische aangelegenheid. De Europese modellen in dit segment die verkrijgbaar zijn met een automatische overbrenging, doen op een paar uitzonderingen na doorgaans een beroep op een gerobotiseerde versnellingsbak, al dan niet met dubbele koppeling. Terwijl bij de Japanners de Mitsubishi Space Star, Nissan Micra en Toyota Yaris worden aangeboden met een CVT, houdt Mazda het net als Suzuki (voor de Swift) en de Koreanen (Hyundai i20 en Kia Rio) bij een automaat met koppelomvormer. De vorige generatie van de Mazda 2 kon daar ook al mee worden besteld – een kleine 7 procent van de kopers heeft dat ook gedaan – maar de nieuweling heeft recht op een nieuw exemplaar. Die SkyActiv-Drive-overbrenging telt zes in plaats van vijf verhoudingen en is enkel verkrijgbaar op de 1.5-benzine van 90 pk.
- Aangename, soepele motor
- Zeer interessant verbruik
- Vlot schakelende versnellingsbak
- Veilig en plezierig weggedrag
- Veel rijhulpmiddelen beschikbaar
- Aantrekkelijke looks
- Vrij stugge ophanging
- Aankleding basisversie nogal grijs en plastiekerig
- Beenruimte achterin kan beter
- Vrij hoge laaddrempel, geen vlakke laadvloer
- Matige acceleratietijden (100 km/h)
- Te weinig opbergruimtes
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda2
Tests
Onze tests
De concurrenten
Toyota Yaris 3d 1.5 Dual VVT-ie Comfort
Alfa Romeo MiTo 1.4 78 Junior
Hyundai i20 5d 1.0 T-GDi 74kW Twist
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands