In het kort
-
Wegligging
De 1.6 CDVi van 115 pk, op dit moment de enige diesel in de 5, is de jongste versie van de 1.6 die afstamt van de industriële akkoorden tussen de groepen Ford en PSA. Hij wordt gekoppeld aan een manuele zesbak van Getrag, levert 270 Nm (tot 285 in overboost) en komt opmerkelijk dynamisch en soepel uit de hoek. De stuurinrichting verloor echter wat van haar aangename karakter als gevolg van een weinig lineaire bekrachtiging en een gebrek aan nauwkeurigheid rond de rechtuitstand.
-
Veiligheid
Het dynamische rijgedrag van de Mazda 5 mag als voorbeeld gelden. Deze eenvolumer 'zet' zich onverstoorbaar, stuurt ook erg snedig in de bocht en behoudt zijn koers nauwkeurig. De trekkracht is gegarandeerd, terwijl het remsysteem zich in alle omstandigheden perfect van zijn taak kwijt. De drie paar airbags zijn standaard (frontaal, lateraal en gordijn airbags), behalve bij het laagste uitrustingsniveau Challenge, dat niet over gordijnplofk ussens beschikt.
-
Comfort
Het ophangingscomfort is vrij stug, maar het blijft nog aanvaardbaar. De geluiddemping is veel beter dan bij de 2.0 CDVi en de voldoende zachte stoelen bieden toch genoeg steun. Met het Karakuri-systeem, dat niet verkrijgbaar is in de Challenge, kan het interieur naar believen worden aangepast, van twee tot zeven plaatsen... of liever zesenhalf. Een airco is standaard, manueel in de Challenge en automatisch in de andere versies. Een functie voor verschillende zones ontbreekt echter.
-
Praktische kant
Terwijl de instap voorin klassiek is, wordt ze achterin vergemakkelijkt door schuifdeuren (helaas enkel elektrisch bij de Sport). De deuropening is dus altijd even groot, ongeacht hoeveel plaats er naast de auto is. Hoewel het koetswerk langer is geworden, evolueerde het koff ervolume niet: het is nog altijd matig voor de categorie. Het interieur is goed geassembleerd, maar een grotere inspanning wat sommige kunststoff en of knoppen betreft, had de kwaliteitsindruk nog verbeterd.
-
Budget
Met een testgemiddelde van 6,9 l/100 km doet de Mazda 5 1.6 CDVi veel beter dan zijn voorganger, waardoor hij meteen tot de goede middelmaat van de categorie behoort. Bovendien krijg je nog altijd veel waar voor je geld (vooral met de middelste versie Active). Zoals altijd bij Mazda is het uitrustingsbeleid echter beperkend: er zijn weinig opties beschikbaar en interessante uitrusting is systematisch niet te krijgen voor de laagste afwerkingsniveaus.
Op stijlvlak is de nieuwe Mazda 5 gedurfder dan zijn voorganger, maar voor de rest evolueert hij maar schuchter. Was dat nodig? Op motorvlak wel, en dat is dan ook gebeurd, met een combinatie van een 1.6 CDVi en een zesversnellingsbak die tegelijk rijplezier en een laag verbruik oplevert. Verder zijn er alle succeselementen van de vorige generatie , met name een onderstel met een uitgekiend compromis tussen dynamisme en comfort, handige zijdelingse schuifdeuren en een nog even intelligent Karakuri-moduleerbaarheidssysteem. Met als kers op de taart een prijskaartje dat nog altijd erg competitief is in vergelijking met de concurrentie.