In het kort
-
Techniek
De 1.5 SkyActive-D is afgeleid van de 2.2-diesel en rekent evenzeer op een lage compressieverhouding (14,8:1) om weinig uit te stoten en aan de Euro 6-norm te voldoen. Hij ontwikkelt hier 105 pk en 270 Nm, onder andere dankzij zijn variabele turbo. Het is een erg aangename krachtbron, die wordt gekenmerkt door een grote gewilligheid en een bijzonder soepele werking. Bovendien kan hij prat gaan op een bijzonder laag verbruik, getuige ons testgemiddelde van 5,3 l/100 km.
-
Wegligging
De Mazda CX-3 neemt het platform en de ophanging over van de 2, maar heeft wel recht op iets bredere sporen. Hij rijdt in ieder geval zoals hij eruitziet – dynamisch dus – terwijl zijn onderstel bijzonder nauwkeurig reageert. Het stuur is afgesteld met het oog op het comfort en dus aan de lichte kant, maar biedt nog altijd voldoende feedback om in alle omstandigheden vertrouwen in te boezemen. Ook de remmen zijn perfect tegen hun taak opgewassen en goed doseerbaar.
-
Veiligheid
De CX-3 is vanaf het middelste uitrustingsniveau (Skydrive) uitgerust met een automatische noodremfunctie voor in de stad. Voor een meerprijs van 1.650 euro (of standaard op de Pure Edition) kan hij ook rekenen op het bijzonder volledige Safety Pack, dat onder andere een dodehoekcontrole en een adaptieve snelheidsregelaar omvat. Ook een head-updisplay is verkrijgbaar (standaard op de Play en Pure Edition), net zoals een spoorassistent.
-
Comfort
Behalve op een erg slecht wegdek, waar de wielen de neiging hebben te gaan stuiteren (toch zeker met de achttienduimers van onze testauto), is het ophangingscomfort opmerkelijk. Dat geldt ook voor het comfort van de stoelen, zowel voor- als achterin, met enkel een valse noot met betrekking tot de zijdelingse steun voor de bovenrug van de voorste inzittenden. De binnenruimte is behoorlijk gezien de buitenmaten, terwijl de algemene ergonomie van een uitstekend niveau is.
-
Praktische kant
De verzorgde stijl van de CX-3 beïnvloedt ook de functionaliteit. De instap is goed, maar wat de koffer betreft, hebben we nog maar zelden zo’n hoge laaddrempel gezien. Qua volume geeft Mazda amper 350 liter op onder het bagagescherm, maar volgens ons is zelfs dat overschat. Gezien de erg beperkte hoogte lijkt het ons moeilijk om meer dan één koffer in de bagageruimte kwijt te raken, en dan nog... Tenzij je natuurlijk de standaard in twee delen neerklapbare achterbank benut.
-
Budget
De royale standaarduitrusting rechtvaardigt voor een deel de vrij gepeperde basisprijs. Met een prijskaartje dat begint bij bijna 22.000 euro, is de CX-3 SkyActiv-D een van de duurste kleine SUV’s op de markt. In het geval van onze testauto mag je zelfs op een goeie 25.000 euro rekenen... en dat is dan nog zonder metaalglanslak. Als troost merken we op dat de algemene garantie bij Mazda drie jaar bedraagt (of 100.000 kilometer) en dat we een goede restwaarde verwachten.
De Mazda CX-3 ziet er leuk uit, maar bevestigt ook zijn dynamische aspiraties met een bijzonder verleidelijk weggedrag en een voor de categorie hoog comfortniveau. Dit is met andere woorden echt een aangename kleine SUV, zowel om er met het gezin opuit te trekken – op voorwaarde weliswaar dat je niet te veel bagage meeneemt – als voor bestuurders met een speelse rijstijl. De SkyActiv-Dmotor van zijn kant overtreft qua karakter de verwachtingen die zijn cilinderinhoud creëert, terwijl zijn reële verbruik perfect binnen de perken blijft. Een uitstekend aanbod dus, dat alleen maar gebaat zou kunnen zijn bij een iets lagere instapprijs.