Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mazda CX-30 2.0 SkyActiv-X AWD : Van twee walletjes

In het kort

  • Rijdynamiek

    De prestaties van de SkyActiv-X blijven matig, ondanks zijn 180 ‘papieren’ paarden. Zijn soepele karakter brengt niet veel bij op het vlak van sensaties, maar laat zich wel naar waarde schatten bij een rustige rijstijl. Om het onderste uit de kan te halen is het schakelen geblazen. Gelukkig laat de manuele bak zich aangenaam bedienen. Het rijgedrag is efficiënt en de bedienings-organen zijn goed gekalibreerd. Deze CX-30 is een van de aangenaamst rijdende SUV’s in zijn segment.

  • Veiligheid

    De CX-30 heeft boven op de drie klassieke sets plofkussens een knieairbag voor de bestuurder. De standaarduitrusting omvat ook tal van elektronische rijhulpsystemen. Met 5 sterren en een score van 99 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden is de CX-30 een van de beste leerlingen van EuroNCAP ooit. Hoewel ze over het algemeen efficiënt werken, vertonen de matrixkoplampen van de CX-30 bij volle capaciteit een storende schaduwzone in het midden.

  • Comfort

    Mazda besteedde veel zorg aan de algemene geluiddemping van de CX-30, ook van de SkyActiv-X-motor, die bijzonder discreet is. Bovendien weet de ophanging de oneffenheden in ons wegennet goed te verteren. Allemaal kenmerken die bijdragen tot het comfort van deze SUV en die hem zelfs een premiumgevoel verlenen. Wel zou de airco wat subtieler mogen reageren. De binnenruimte is behoorlijk voor vier volwassenen, ondanks de licht aflopende daklijn van de CX-30.

  • Praktische kant

    De CX-30 staat iets hoger op zijn poten en biedt een vlotte instap: niet te hoog, niet te laag. De koffer heeft een redelijke laaddrempel en het laadvolume volstaat voor de meeste gezinnen. De moduleerbaarheid is echter erg klassiek, met een in twee delen neerklapbare achterbankrug. De zorg die werd besteed aan de afwerking, is onmiskenbaar. Bovendien is de standaarduitrusting royaal. Vooral met de SkyActiv-X-motor, die sowieso gepaard gaat met een complete uitrusting.

  • Connectiviteit

    De CX-30 gaat duidelijk niet mee in de technologische wedloop op het vlak van infotainment, maar de basisfuncties worden allemaal wel standaard aangeboden. Zijn scherm van 8,8 duim met liggend formaat is niet altijd even handig. Bovendien zijn de graphics van de kaart wat gedateerd. De bediening via een draaiknop is soms wat omslachtiger, maar zorgt er wel voor dat het scherm vrij blijft van vingerafdrukken.

  • Budget

    Mazda vraagt 1.500 tot 2.200 euro extra voor de 2.0 SkyActiv-X ten opzichte van de 2.0 SkyActiv-G, afhankelijk van het uitrustingsniveau. In elk geval geniet de CX-30 een aantrekkelijke verhouding prijs-uitrusting in vergelijking met de concurrentie. Op fiscaal vlak is deze motorversie voor particulieren interessanter in Vlaanderen dan in Brussel en Wallonië. Met een beetje goede wil kun je bovendien het verbruik goed binnen de perken houden.

 Mazda CX-30 2.0 SkyActiv-X AWD : Van twee walletjes
Conclusie / Mazda CX-30 2.0 SkyActiv-X AWD : Van twee walletjes

De CX-30 komt op het juiste moment om klanten te verleiden die vinden dat de CX-3 op praktisch vlak wat tekortschiet. De nieuwkomer is veelzijdiger, maar kan nog altijd uitpakken met een aangenaam rijgedrag en een compact formaat. Bovendien blijkt zijn 2.0 SkyActiv-X-motor te overtuigen op voorwaarde dat je hem redelijk gebruikt... en er geen al te straffe prestaties van verwacht. Zijn 180 paardjes blijken namelijk niet zo vinnig te zijn als die van de drukgevoede concurrentie, maar het goede nieuws is dat ze ook niet zo dorstig zijn.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker