In het kort
-
Techniek
Deze viercilinder van 1,5 liter is een klein juweeltje. Hij ademt atmosferisch, maar is monter genoeg om deze kleine tweezitter voldoende levendig en vinnig te maken, mede dankzij het lage gewicht. De zesbak past hem perfect, is goed gespreid en een droom om te bedienen – of het nu met korte nijdige rukjes of net lui is. De kers op de taart: een verbruik dat heel goed binnen de perken blijft gezien het plezier dat je met deze auto beleeft, zodat het rijbereik ook nog enorm meevalt.
-
Wegligging
Via het stuur voel je goed wat de voortrein doet, maar zeker rond de rechtuitstand had het wat zwaarder mogen zijn. Door de korte wielbasis valt de draaicirkel tussen stoepen bijzonder mee en is de MX-5 ook een wendbaar karretje. De remmen zijn niet overbemeten, maar de auto is ook zeer licht, dus vormen kracht en uithoudingsvermogen geen probleem. En wat de wegligging betreft, zoveel amusement voor zo weinig geld, dat kom je niet te vaak tegen.
-
Veiligheid
Via het stuur voel je goed wat de voortrein doet, maar zeker rond de rechtuitstand had het wat zwaarder mogen zijn. Door de korte wielbasis valt de draaicirkel tussen stoepen bijzonder mee en is de MX-5 ook een wendbaar karretje. De remmen zijn niet overbemeten, maar de auto is ook zeer licht, dus vormen kracht en uithoudingsvermogen geen probleem. En wat de wegligging betreft, zoveel amusement voor zo weinig geld, dat kom je niet te vaak tegen.
-
Comfort
Moet het comfort het gelag betalen voor zoveel pret? Het veercomfort zeker niet: de MX-5 rijdt ook op onze Belgische hobbelwegen zeer comfortabel, hoewel de stoelen wel nog wat beter zouden kunnen (de optionele Recaro’s zijn enkel verkrijgbaar in de tweeliter). De zitruimte is ook beperkt, zeker voor de passagier – wat doet die bobbel daar in de beenruimte? – terwijl de klimaatregeling (automatisch in onze uitvoering) goed functioneerde en eenvoudig te bedienen is.
-
Praktische kant
Voor wat minder soepele mensen gaat in-of uitstappen niet zo gemakkelijk als de kap gesloten is, maar dat is eigen aan het concept – net als de kleine koffer trouwens. De kap openen of sluiten is kinderspel. Het handschoenkastje verhuisde naar achteren, tussen de stoelen in de wand, maar het is niet erg groot en moeilijk bereikbaar. Veel andere opbergmogelijkheden zijn er niet, wel bekerhouders. De standaarduitrusting is behoorlijk, de afwerking en de materiaalkeuze kan nog wat beter.
-
Budget
Om de 20.000 kilometer of om het jaar verwacht de Mazda-dealer zijn MX-5-klanten in ziin garage, wat meer dan billijk is. Mazda geeft ook 3 jaar of 100.000 kilometer algemene waarborg. Voor wat je ervoor terugkrijgt ,is de basisprijs van de nieuwe MX-5 een absoluut positieve verrasssing en de optietarieven zijn ook nog redelijk. Er zijn trouwens niet al te veel opties, wel drie uitvoeringsvarianten. Normaal gezien moet de herverkoopwaarde hoog blijven.
Onze verwachtingen voor de nieuwe MX-5 waren hooggespannen, maar hij heeft ons niet teleurgesteld. Voor ons oogt hij goed, hij presteert zeer behoorlijk en klinkt aanstekelijk, hij levert hopen rijplezier en hij blijft daarbij ook nog comfortabel en bijzonder zuinig. En dat voor een prikje – relatief gezien natuurlijk… De niet al te grote binnenruimte en de kleine koffer zijn een beetje eigen aan het concept, voor de wat minder degelijke afwerking en het gebrek aan opbergruimtes in het interieur is dat minder het geval. Natuurlijk maakt de atmosferische 1.5 van de MX-5 geen supersnel scheurijzer, maar wie gaat er nu 200 rijden als hij in een paar seconden de kap kan openleggen en van de vrije natuur kan genieten, telkens weer, ook op wisselvallige dagen… Het rijplezier wordt er alleen maar groter door.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!