Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / McLaren 12C Spider

In het kort

  • Techniek

    De lichte en compacte V8-biturbo is een parel van downsizing, de eerste op dit vermogensniveau (625 pk). Tegelijk kan hij prat gaan op een uitzonderlijk specifiek vermogen en dito verbruik, terwijl de prestaties de 12C Spider bij de drie snelste seriewagens plaatsen die wij ooit hebben getest... De gerobotiseerde versnellingsbak met twee koppelingen en zeven verhoudingen draagt daar feilloos toe bij, hoewel zijn launch control minder duurzaam is dan die van de PDK-bak van Porsche.

  • Wegligging

    Hoe kan zo'n volwaardige sportieveling zo'n souplesse en zo'n rijcomfort verschaffen? Het geheim schuilt in de proactieve ophanging, die met haar onderling verbonden gestuurde schokdempers antirolstangen overbodig maakt. Met de speciaal ontworpen Pirelli's is het weggedrag verbijsterend. Als optie zijn koolstofceramische remmen verkrijgbaar. De 12C beschikt over twee technieken afkomstig uit de F1: de elektronische sperdifferentieelfunctie Brake Steer en de luchtrem Airbrake.

  • Veiligheid

    Onder het mooie composietkoetswerk schuilt een zelfdragende structuur van koolstofvezel, dé specialiteit van McLaren. Zo'n overlevingskooi maakt iedere crashtest overbodig. De vaste stijlen achteraan zorgen voor bescherming bij een koprol. McLaren heeft geen wegklapbare beugels gemonteerd, om gewichtsredenen. Voor en achter die kooi van koolstofvezel doen aluminium langsbalken dienst als kreukelzones. De actieve en passieve veiligheid is identiek aan die van de Coupé.

  • Comfort

    De speciaal scharnierende deuren bieden een betere instap dan die van een Lamborghini. Instappen met het dak open is echter het makkelijkst, want dan stoort de imposante deurdrempel niet meer. De binnenruimte is uitzonderlijk, zowel voor ellebogen en benen als qua hoofdruimte. Met het dak dicht is het interieurcomfort hetzelfde als in de Coupé, met als extra dat je de achterruit kunt laten zakken om de V8 beter te kunnen horen. Met het dak open heb je weinig last van turbulenties.

  • Praktische kant

    A priori is dit het soort auto dat je niet veel uit de garage haalt en zelfs niet kunt gebruiken als dagelijks vervoermiddel. De Spider stelde ons echter al snel op ons gemak. Op hobbelige wegen en snelheidsremmers leek de functie om de ophanging te verhogen (4.250 euro) ons niet onmisbaar, in ieder geval minder dan bij Lamborghini. Het bagagevolume is behoorlijk: 144 liter, en nog eens 52 liter in de uitsparing voor het dak wanneer dat gesloten is.

  • Budget

    Met een prijskaartje van 235.500 euro zit de 12C Spider in het vaarwater van zijn grootste rivaal, de Ferrari 458 Spider (227.442 euro). Voor die prijs beschik je over een standaarduitrusting zonder overduidelijke lacune, al hadden we wel standaard een bandendrukcontrole (800 euro) en parkeersensoren (1.910 euro) verwacht. De andere opties - voornamelijk van visuele aard - doen de factuur al snel oplopen. Een zo exclusieve supercar personaliseren kost natuurlijk veel geld...

McLaren 12C Spider
Conclusie / McLaren 12C Spider

McLaren-baas Ron Dennis kan er prat op gaan Groot-Brittannië opnieuw een authentiek Engelse seriewagen te hebben gegeven. En wat voor één... De eerste sinds lang en de enige waarop niets aan te merken is. Nog meer dan de 12C Coupé stapelt de Spider de superlatieven op, met minder exuberantie dan de Italianen, een 'Duits' perfectionisme en een unieke feelgoodfactor en verfijning. Hopelijk breidt het gamma snel uit naar boven en - waarom niet? - naar beneden. Want ook al zal een McLaren altijd enkel binnen het bereik van de gegoeden liggen, hij zet wel aan het dromen...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker