Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes C 300 de Break : Plug-in voor veelrijders

In het kort

  • Rijdynamiek

    Samen leveren de verbrandings- en de elektromotor 306 pk en 700 Nm. De acceleraties en hernemingen zijn dan ook die van een sportieveling… maar dan zonder de sensaties ervan. De wegligging is trouwens die van een brave gezinswagen die gericht is op comfort en rijgemak. De remenergierecuperatie is doordacht: de intensiteit wordt aangepast via een afstandsradar. De negentrapsautomaat schakelt aangenaam zacht.

  • Veiligheid

    Van EuroNCAP kreeg de C-Klasse vijf sterren, met 92 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden en 84 procent voor die van meerijdende kinderen. Een automatische noodremfunctie is standaard, maar een dodehoekcontrole, een spoorassistent en andere rijhulp-systemen zijn optioneel, net als zijdelingse airbags achterin en gordelairbags. De plug-inhybride C-Klasse heeft standaard opmerkelijk efficiënte ledkoplampen evenals een regensensor.

  • Comfort

    De standaard passieve schokdemping geeft voorrang aan comfort, met een erg zacht wegcontact en een vrij soepel opgehangen, maar goed afgeremde koets. Voor niet-Mercedes-rijders vergt de ergonomie hier en daar wat gewenning. Gezien de buitenmaten is de binnenruimte behoorlijk, zonder meer. De geluiddemping is verzorgd, maar de dieselmotor klinkt onaangenaam wanneer je hem aanspreekt. Een automatische airco met twee zones is standaard.

  • Praktische kant

    De doordachte bestuurderspost biedt voldoende en ruime opbergmogelijkheden. De koffer betaalt echter de tol voor de batterijen boven de achteras: het volume daalt met 170 liter, maar erger is de gedeeltelijke verhoging van de vloer, die het moeilijk maakt om de capaciteit fatsoenlijk te benutten. De standaarduitrusting is niet bijster gul, maar we zagen al erger. De afwerkingskwaliteit voldoet aan de verwachtingen, zowel qua materiaalkeuze als qua assemblage.

  • Connectiviteit

    De Mercedes Me Connect-diensten, waarmee je uiteenlopende informatie kunt consulteren met betrekking tot de status van het voertuig, zijn standaard. Het hogeresolutiescherm van 10,25 duim en/of de digitale schermen zijn echter bij te betalen, net zoals realtime navigatie, Apple CarPlay en Android Auto of een DAB-radio. De weergave- en instelmogelijkheden zijn dan erg uitgebreid, maar sommige a priori eenvoudige functies zijn moeilijk te vinden of te gebruiken.

  • Budget

    Een Mercedes – en al zeker een hybride – is nog altijd duur, temeer omdat je aan de al gepeperde basisprijs nog die van verschillende (onmisbare) opties en packs moet toevoegen. Verder valt te hopen dat de hybrideversies een even hoge restwaarde zullen behouden als de klassieke versies. Meer dan het verbruik op zich is vooral de verhouding prestaties-verbruik interessant. De aftrekbaarheid bedraagt 100 procent en inzake VAA geldt het minimumbedrag.

Mercedes C 300 de Break : Plug-in voor veelrijders
Conclusie / Mercedes C 300 de Break : Plug-in voor veelrijders

De Mercedes C 300 de Break is een vat vol tegenstrijdigheden: hij is in staat tot ongelofelijke prestaties, maar heeft een onderstel dat duidelijk meer gericht is op comfort dan op sportiviteit. Zijn hybridisering komt vooral de verhouding prestaties-verbruik ten goede, maar het rendement blijft absoluut gezien dicht bij dat van een klassieke auto met alleen een verbrandingsmotor, terwijl je het motorpotentieel uiteindelijk maar zelden volledig kunt benutten in het dagdagelijkse verkeer. Anderzijds moeten we toegeven dat de 700 Nm aan koppel ronduit verbluffend is om bliksemsnel in te halen. Het doelpubliek van deze dieselhybride bestaat duidelijk uit (zakelijke) bestuurders die geregeld grote afstanden afleggen tussen twee stadscentra. Bestuurders die niet te veel eisen stellen qua laadvolume, want de batterijen nemen heel wat koffervolume in beslag.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker