In het kort
-
Techniek
De 220 CDI is een krachtige en soepele motor, die zijn leeftijd enkel verraadt door zijn rauwe klank na een koudstart en bij zeer lage toeren. Op dit ogenblik is enkel de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling beschikbaar en die toonde zich in ons testexemplaar vrij lui (in de 'Eco'-stand) of nogal onrustig en koppig (Sstand). Dat zijn we niet gewoon. De spreiding is echter wel goed aangepast aan de koppelrijke motor en het verbruik is verbluffend laag.
-
Wegligging
Het tandheugelstuur met variabele, elektromechanische bekrachtiging biedt een goed stuurgevoel en een uitstekende nauwkeurigheid. De draaicirkel van 11 meter vinden we minder. De remmen zijn krachtig en hebben een goed uithoudingsvermogen, al laten ze wel een geurtje na bij frequent gebruik. In rechte lijn blijkt de gestroomlijnde CLA toch een beetje last te hebben van zijwind. In de bochten voelt hij zich in zijn sas, al zorgt de zware motor hier wel voor wat meer onderstuur.
-
Veiligheid
Mercedes heeft hier een reputatie hoog te houden en doet dat ook. De actieve veiligheid is verzorgd, de passieve veiligheid niet minder, mede door het feit dat heel wat veiligheidssystemen uit duurdere klassen naar beneden zijn doorgesijpeld. Voor sommigen moet je nog wel (fiks) bijbetalen. Een EuroNCAP-beoordeling is er nog niet, maar we vermoeden dat die even goed zal zijn als voor de A-Klasse. Van de zeven standaard airbags beschermt er ook eentje de knieën van de bestuurder.
-
Comfort
Het veercomfort kan stukken beter. We raden echte Mercedes-rijders dan ook aan om voor de gratis optie comfortonderstel te kiezen. De geluiddemping is over het algemeen goed, maar de motor laat zich nog wel eens horen. Rijhouding en ergonomie zijn uitstekend, maar de navigatieknop voor het scherm staat te ver naar achteren. Voorin zit je goed in uitstekende stoelen, achterin is het benepen en benauwend (laag, kleine ruiten). De airco werkt goed, maar de bediening kan beter.
-
Praktische kant
Voorin instappen gaat nog, hoewel de daklijn vrij laag is, achterin is het een catastrofe (duikende daklijn, kleine opening). De Mercedes CLA heeft redelijk wat opbergmogelijk heden (sommige wel als optie) en een vrij grote kofferruimte van waaruit nog kan worden doorgeladen (neerklapbare achterbank) naar het interieur. De standaarduitrusting is behoorlijk volledig, maar voor luxe moet je bijbetalen. Onze testwagen was bijzonder verzorgd aangekleed en afgewerkt voor de klasse.
-
Budget
3.500 euro meer dan een toch al niet zo goedkope A-Klasse, het is veel geld voor een kofferkont en wat clevere looks. Temeer omdat de lange optielijst het iedereen wel mogelijk maakt om zijn auto zo persoonlijk mogelijk aan te kleden, maar je daar ook nog eens een klein fortuin aan kwijt bent. De algemene garantievoorwaarden zijn nog altijd gierig, ook al zijn ze tegen betaling uitbreidbaar. Gelukkig behoudt een Mercedes zijn inruilwaarde, en dat zal ook wel hier het geval zijn.
We zijn nog niet veel mensen tegengekomen die niet direct (visueel) verliefd waren op de buitengewoon bekoorlijk ogende CLA. Met een meerprijs van zo'n 3.500 euro tegenover de op zich al niet goedkope A-Klasse (waarmee hij technisch identiek is) en met een prijskaartje dat dit van de C-Klasse evenaart, is hij echter duur te noemen. De standaarduitrusting is daarbij behoorlijk, zonder meer, maar voor om het even wat dat iets meer naar luxe ruikt (ook veiligheidsitems) moet soms diep in de portemonnee getast worden. In elk geval is de CLA een bijzonder ogende, aangenaam rijdende, krachtige en tegelijk superzuinige berline met coupéallures. Hij is echter niet geschikt om met vier volwassenen op reis te gaan, en vergeet ook niet te kiezen voor de gratis optie comfortonderstel. Uw rug en uw passagiers zullen u dankbaar zijn.