In het kort
-
Rijdynamiek
De tweeliter-diesel toont zich vlot en gewillig en presteert zonder meer goed. Hij wordt hierbij geholpen door een gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling die steeds bij de pinken is. Het weggedrag is veilig en voorspelbaar, maar dankzij de behoorlijke feedback nooit echt saai. Alleen het stuur had wat communicatiever mogen zijn. De remmen doen hun werk zoals het hoort, al worden ze af en toe aangesproken buiten de wil van de bestuurder om.
-
Veiligheid
Er zijn nog geen EuroNCAP-resultaten voor de nieuwe GLA, maar het zou ons verbazen als hij niet net als de GLB vijf sterren scoort. De veiligheidsuitrusting is standaard al volledig met onder andere een knieairbag. Voor zijairbags achteraan moet je wel bijbetalen. Rijhulp- systemen zijn alom aanwezig, vaak op het opdringerige af. Het ergerlijkste voorbeeld is hier de standaard actieve spoorassistent. De evolutie naar SUV heeft ook het zicht rondom verbeterd, zelfs zonder camera’s.
-
Comfort
Met zijn klassieke ophanging en wielen van 19 duim kun je de GLA geen vliegend tapijt noemen, maar hij filtert correct, op de gebruikelijke uitschieters na. Dankzij onder andere doorgedreven stroomlijnstudies zijn ook de windgeluiden tot een minimum beperkt. Dit en de goede zithouding en goed steunende sportstoelen (optie) maken van de GLA een aangename reiswagen. De bediening van de airco aan klassieke knoppen toevertrouwen bewijst zich als een goede keuze.
-
Praktische kant
De transformatie naar SUV lijkt niets dan voordelen te hebben, want qua instap voor- en achterin is de GLA er ook op vooruit gegaan. In het interieur valt naast de moderne en stijlvolle vormgeving ook de verzorgde afwerking op. Bergvakken zijn er, voorin dan, voldoen- de. Ook de kofferruimte is makkelijk te bereiken. Hoewel de in drie delen verdeelde en (als optie) verschuifbare achterbank het moduleren makkelijk maakt, blijven de mogelijkheden hier eerder beperkt.
-
Connectiviteit
Met de MBUX-interface heeft Mercedes een systeem dat zowel qua mogelijkheden als qua gebruiks-vriendelijk als voorbeeld kan dienen. De uitgebreide keuze aan bedieningsmogelijkheden lijkt misschien op overdaad, maar de praktijk leert anders. Hey Mercedes, top! Je smartphone koppelen gaat ook moeiteloos, maar voor Apple CarPlay en AndroidAuto moet je wel bijbetalen. Net als voor een draadloos oplaadsysteem.
-
Budget
De GLA krijg je niet cadeau, dat is zeker. Maar vergeleken met zijn rechtstreekse rivalen prijst hij zich geenszins uit de markt. Bovendien is een ster in de neus nog altijd een garantie op een mooie inruilwaarde, al moeten we in het geval van de diesel toch de evolutie van de markt afwachten. Een oud zeer blijven de opties, die niet alleen talrijk zijn maar ook te vaak gebonden zijn aan pakketten. Gelukkig voor Mercedes zijn de belangrijkste concurrenten in hetzelfde bedje ziek.
Dat niet iedereen even blij zal zijn met de metamorfose van de GLA, zal Mercedes worst wezen. De SUV blijft in de lift en wat dat betreft, maakt de GLA niet langer een geheim van zijn geaardheid. Dat maakt hem in de ogen van velen hip en eigentijds. Doe daar bovenop nog zijn moderne interieur en state-of-the-artinfotainmentsysteem en je hebt een auto die in alle opzichten mee is met zijn tijd. Zij die treurend achterblijven, zullen dus in de minderheid zijn. Minstens even belangrijk is dat de GLA naast zijn imago en uitstraling ook nog kan uitpakken met de basiskwaliteiten van Mercedes. Al mag je hiervoor niet op een euro kijken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!