In het kort
-
Techniek
De biturbo-V8 is bijzonder geslaagd. Hij is de belichaming van een stille kracht: deze motor stuwt de S-Klasse Cabrio stevig voort, zonder de inzittenden ooit bruusk te behandelen. Deze 4.7 is gekoppeld aan een uitstekende negentrapsautomaat die tegelijk zacht en snel schakelt en gekenmerkt wordt door een intuïtieve sturing. Wat het aandrijfgeheel betreft, heeft deze S-Klasse Cabrio dus niets te klagen qua nobelheid. Het verbruik kan wel snel oplopen, vooral in de stad.
-
Wegligging
Ondanks zijn formaat en gewicht rijdt deze cabrio helemaal niet plomp. Zijn stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding in combinatie met een efficiënt en evenwichtig onderstel maken een vlotte rijstijl mogelijk. Ook de remmen zijn globaal gezien goed tegen hun taak opgewassen. De S-Klasse Cabrio is daarentegen geen sportwagen en geeft bij een erg dynamische rijstijl blijk van enige inertie. Maar daarvoor is hij dan ook niet ontworpen.
-
Veiligheid
Deze open slee werd nog niet door EuroNCAP getest, maar we twijfelen niet aan zijn stevigheid. In ieder geval doet hij om ongevallen te voorkomen wat hij kan. Zo beschikt de S Cabrio sowieso over een automatische noodremfunctie, over een systeem dat de auto en de inzittenden voorbereidt op een nakend ongeval, en over automatische rolbeugels. En hij kan zelfs worden uitgerust met een infraroodcamera die in het donker voetgangers en grote dieren detecteert.
-
Comfort
Deze cabrio vertoont het zachte karakter van een limousine. De standaard pneumatische ophanging zweeft letterlijk over alle oneffenheden in het wegdek. Meer goede punten zijn er voor de geluiddemping van de kap, die bijzonder indrukwekkend is. De stoelen bieden eveneens een uitstekend comfort, terwijl inzittenden goed beschermd worden tegen de rijwind. In de S-Klasse Cabrio word je echt een rustgevend effect gewaar, ongeacht de omstandigheden.
-
Praktische kant
Qua praktische aspecten is de S Cabrio geen hoogvlieger... Hij neemt erg veel plaats in en en is dus weinig wendbaar in de stad, terwijl de achterste zitplaatsen niet erg ruim zijn in verhouding tot de koetswerkafmetingen. Hetzelfde geldt voor de koffer, die nog eens 100 liter verliest met de kap open. En het laadvolume uitbreiden is niet mogelijk, want de achterste rugleuningen zijn vast, al heeft Mercedes wel gedacht aan een skiluik om lange voorwerpen te vervoeren.
-
Budget
Absoluut gezien is deze Mercedes natuurlijk bijzonder duur en tal van opties doen het prijskaartje nog stevig toenemen – op dat vlak zijn de mogelijkheden bijna zo uitgebreid als uw portemonnee diep is. Maar in vergelijking met rechtstreekse concurrenten kost de S-Klasse Cabrio niet eens buitensporig veel. Zo rekent Mercedes voor de S 500 Cabrio bijna 55.000 euro minder aan dan wat Bentley vraagt voor een Continental GT Convertible met V8-motor.
De S-Klasse Cabrio kan een zekere Bentley en zelfs Rolls-Royce in de schaduw zetten. De Duitser heeft beslist niet het blauwe bloed van die twee Britten, maar benadert de perfectie op het vlak van comfort. Rust en behaaglijkheid zijn de gevoelens die je ervaart aan het stuur van deze auto. Natuurlijk ademt hij weelde uit en is zijn prijskaartje al even elitair als zijn prestaties, maar we moeten toegeven dat Mercedes na een afwezigheid van 45 jaar een erg geslaagde comeback maakt op de selecte markt van de prestigieuze vierzitscabrio’s. En het toppunt van luxe is dat deze open auto zich laat appreciëren zonder zon: hij blijft perfect aangenaam om mee te leven in alle seizoenen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!