In het kort
-
Rijdynamiek
De nieuwe 1.5T geeft de Eclipse Cross behoorlijke prestaties en toont zich erg soepel, zeker in combinatie met de CVT, die zeer aangenaam overkomt en ook betere prestaties levert dan de manuele versie. Het weggedrag is goed in rechte lijn en levendig en plezierig in bochten, maar toch blijft de nadruk op veiligheid liggen. Het elektrisch bekrachtigde stuur is niet te licht en geeft voldoende gevoel. De remmen zijn tegen hun taak opgewassen en goed doseerbaar.
-
Veiligheid
Voor deze klasse heeft deze Mitsubishi heel wat rijhulpsystemen standaard, zowel op de basisversie als in de duurdere varianten. Het zicht rondom is een pijnpunt, zeker naar achteren, de verlichting (met ledkoplampen op deze topversie) is goed. Het ESP werkt discreet, maar efficiënt. Qua passieve veiligheid heeft de auto zeven airbags en scoort hij erg goed in de EuroNCAP-test, met aardig wat punten voor de veiligheid van andere weggebruikers.
-
Comfort
De Eclipse Cross heeft een comfortabele ophanging, aangevuld met goede voorstoelen. De achterbank is te hard en de rug staat te recht. De zitruimte is goed voorin en achterin opmerkelijk goed voor de klasse, mede door de verschuifbare achterbank. De automatische klimaatregeling met twee zones kwijt zich goed van zijn taak kwijt. De geluiddemping is verzorgd. De motor laat zich soms horen, maar dat is niet onaangenaam.
-
Praktische kant
Instappen in een SUV biedt niet zo veel problemen door zijn comfortabeler hoogte. Er zijn aardig wat opbergruimtes, maar die zijn niet al te ruim. De koffer is goed toegankelijk, maar niet supergroot als gevolg van de schuine achterkant. Handig is de verschuifbare achterbank. Vanaf het laagste uitrustingsniveau heeft deze auto een zeer goede uitrusting en de andere niveaus doen daar nog een forse schep bovenop. De materiaalkeuze en de afwerking zijn zeer degelijk.
-
Connectiviteit
De basisversies van de Eclipse Cross hebben een aanraakscherm dat deel uitmaakt van het Mitsubishi Connect en dat verbonden moet worden met je smartphone om connectiviteit te kunnen bieden volgens de modernste normen (compatibel met Apple CarPlay). Opteer je voor de duurste uitvoering, dan krijg je een verouderd connectiviteitssysteem dat af en toe steken laat vallen qua bedieningsgemak en informatie.
-
Budget
Mitsubishi verblijdt zijn klanten met een algemene waarborg (en bijstand) van 5 jaar of 100.000 kilometer. De onderhoudsperiode is normaal. Door het uitrustingsbeleid zijn er weinig combinatiemogelijkheden en al zeker geen personaliseringsmogelijkheden. Het maakt ook dat er grote prijsverschillen zijn tussen de versies. De inruilwaarde van een Mitsubishi is goed. De 1.5T heeft wel geen mussendorst.
De Eclipse Cross heeft meer in zijn mars dan hij op het eerste gezicht laat uitschijnen. Zo biedt hij zijn passagiers royaal veel ruimte gezien de buitenafmetingen (de kofferruimte zou wat groter mogen, maar gelukkig kan de achterbank verschoven worden). De 1.5T-motor zet behoorlijke prestaties neer en de CVT draagt zijn steentje bij zonder last te hebben van de typische, irritante onhebbelijkheden van dit type versnellingsbak. Daarnaast rijdt deze Mitsubishi behoorlijk comfortabel en kan hij een wat meer geïnspireerde bestuurder nog behoorlijk wat rijplezier bieden (binnen de limieten van het concept weliswaar). Anderzijds is de Eclipse Cross 1.5T 4WD niet bepaald zuinig en bovendien is hij (mede door de zeer volledige uitrusting) niet van de goedkoopste. En zijn opvallende vormgeving wordt niet door iedereen gesmaakt, maar dat maakt misschien ook juist een van zijn charmes uit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!