In het kort
-
Wegligging
De vorige Pathfinder, die gebouwd wordt in Spanje, kreeg een turbodiesel met common rail van de tweede generatie (1.800 bar). De YD25, die afgeleid was van de met dubbele nokkenassen uitgeruste motor van de pickup Navara (133 pk, 304 Nm), leverde toen met balansassen en een variabele turbo 174 pk en 403 Nm. Nu schakelt hij over op de derde generatie (2.000 bar) en wordt hij 190 pk en 450 Nm sterk. De manuele zesversnellingsbak en de vijftrapsautomaat veranderden niet.
-
Veiligheid
De Pathfinder blijft een uniek geval: hij is de enige offroader met vier onafhankelijk opgehangen wielen die op een ladderchassis staat. Hij heeft dus het solide karkas van een echte terreinwagen, maar het wegcontact van een speelsere auto. Deze grote 4x4 rijdt trouwens als een berline, met de voordelen van de AllMode-overbrenging, zowel in de stand 2WD (achterwielaandrijving) als in de modi Auto of 4WD. Hij heeft er de remmen en de rijhulpsystemen (zoals ABS, TRC, ESP+) voor...
-
Comfort
Leder en het Easy Entry-systeem zijn voorbehouden aan de topversie LE. De bediening van het infotainmentsysteem werd intuïtiever en ziet er beter uit. Het stuur kan nog altijd enkel in de hoogte worden versteld, maar de linkervoetsteun is goed. De voetruimtes van de passagiers van rij twee zijn vrij krap. De buitenste delen van de achterbank klappen naar voren om de instap naar de twee stoelen op de derde rij te vergemakkelijken. De airco met twee zones is standaard.
-
Praktische kant
De Pathfinder ziet eruit alsof hij uit één stuk is gehouwen: een subtiele mengeling van trendy lijnen en hoekige vormen. Zijn robuuste look is goed bestand tegen modegrillen. Zijn grote formaat brengt de voordelen van een grote break met zich mee én die van een eenvolumer met zeven plaatsen. De deuren gaan wijd open, de achterruit kan apart worden geopend en de koffer biedt een laadlengte van 2,82 meter en kan naar believen gemoduleerd worden.
-
Budget
De geëvolueerde 2.5 dCi-viercilinder trilt en verbruikt minder: 0,5 l/100 km officieel. Onze manuele SE hield het bij 10,1 l/100 km, wat een verbruiksdaling met 0,2 l/100 km is, ondanks de krachtiger acceleraties – de nieuwe motor wint bijvoorbeeld 1,2 seconden op de kilometer vanuit stilstand. Het tweede en derde uitrustingsniveau zijn rijkelijk uitgerust. Aan de buitenkant lijken de retouches miniem, maar binnenin is de sterk verbeterde kwaliteitsindruk merkbaar.
De Pathfinder blijft trouw aan zichzelf, maar zet enkele ergerlijke details recht. Zo ging de afwerkingskwaliteit erop vooruit, terwijl de interieurbekleding er beter uitziet. In afwachting van de prestigieuzere V6-diesel, die gepland is voor eind dit jaar, heeft Nissan de viercilinder 2.5 dCi geactualiseerd zonder verder veel aan de auto te hebben gewijzigd. Deze blokkendoos op wielen was namelijk al geknipt om lang mee te gaan bij zijn lancering zes jaar geleden, net als de echte offroaders uit de goeie ouwe tijd, die niet uitgehold zijn door modegrillen, en die beter dan eender welke andere autosoort weerstaan aan de wegwerpcultuur en haar dwangmatige consumptiegedrag.