Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Adam 1.2

In het kort

  • Techniek

    De 1.2 is voorbijgestreefd in vergelijking met de nieuwe generatie drie- of viercilindermotoren (vaak met directe injectie en drukvoeding), die krachtiger én zuiniger zijn. De Adam zal er wat later recht op hebben. Op dit moment moeten we ons dus tevredenstellen met een futloze motor die op zijn gemak is in de stad, maar dan ook alleen daar, en een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen. Het verbruik is weinig indrukwekkend. Voor een stadsauto is het rijbereik aanvaardbaar.

  • Wegligging

    De Adam rijdt erg aangenaam dankzij een capabel onderstel dat evenwichtig, levendig en altijd nauwkeurig reageert. Tenminste met het sportchassis dat bij de optionele zeventienduimwielen hoort. Ondanks de trommels achteraan stelt het remsysteem geen enkel probleem, net zomin als het stuur, waarvan de elektrische bekrachtiging aangenaam blijkt, ondanks een overdreven levendigheid rond de rechtuitstand. De City-stand maakt het stuur nog lichter bij lage snelheden.

  • Veiligheid

    De Adam is niet alleen standaard goed voorzien (airbags, Isofix-bevestigingspunten en ESP), hij kan ook rekenen op een snelheidsregelaar en -begrenzer vanaf het tweede uitrustingsniveau, en als optie ook op een dodehoekcontrole, automatische lichten of leddagrijlichten. Van knieairbags is daarentegen geen sprake, evenmin als van een spoorassistent of andere dure systemen zoals verkeersbordenherkenning. Ook een automatische noodremhulp voor in de stad is niet verkrijgbaar.

  • Comfort

    Over de comfortkwaliteiten van het basisonderstel kunnen we ons niet uitspreken, aangezien onze testauto was uitgerust met het sportchassis. Dat gedraagt zich niet slecht, want het is wel stug, maar nooit beenhard. De degelijke stoelen en aangename rijhouding dragen hun steentje bij. Anderzijds laat de motor te graag van zich horen, met name bij wettelijk toegestane snelheden op de snelweg. De (manuele) airco is standaard van bij het tweede uitrustingsniveau.

  • Praktische kant

    De instap voorin levert dankzij de grote deuren geen enkel probleem op. Hetzelfde geldt niet voor die naar achteren, ondanks de Easy Entry-functie, waarbij de voorstoelen naar voren schuiven en terugkeren naar hun oorspronkelijke stand. De achterste inzittenden kampen met een beperkte hoofdruimte en zijruiten die niet open kunnen. De koffer is niet groot en moeilijk toegankelijk doordat de laadopening zo smal is. De herstelkit die het reservewiel vervangt, neemt nog extra volume in.

  • Budget

    Beproefde motoren hebben de verdienste dat ze hun robuustheid en betrouwbaarheid hebben bewezen en dat hun onderhoudskosten beperkt zijn. De vrij matige garantievoorwaarden (wel verlengbaar), zouden dan ook geen beletsel mogen vormen. Het netwerk is uitgebreid genoeg om een optimale opvolging te verzekeren. De degelijk gebouwde en netjes afgewerkte Adam zou de tand des tijds goed moeten doorstaan en een hoge herverkoopwaarde moeten hebben.

Opel Adam 1.2
Conclusie / Opel Adam 1.2

Met de Adam is Opel toegetreden tot het segment van de hippe en extreem personaliseerbare stadsautootjes. Een beetje inderhaast misschien als je kijkt naar de voorbijgestreefde motoren: die zijn blijkbaar in alle gauwte geïnstalleerd onder druk van de economische werkelijkheid, in afwachting van een nieuwe generatie oneindig veel modernere motoren. Los daarvan heeft de Adam perfect begrepen wat er nodig is om een cliënteel te verleiden dat verlekkerd is op innovatie en individualisering: hij is tegelijk de meest 'verbonden' stadsauto (dankzij het infotainmentsysteem IntelliLink, dat voor een erg bescheiden prijskaartje wordt aangeboden) en de meest personaliseerbare (dankzij een bijna naar wens aanpasbare decoratie, interieur- en exterieursferen, kleuren en andere toffe accessoires). Door de neoretrotrend de rug toe te keren kijkt hij vooruit, naar de toekomst, waarvoor hij niet bang hoeft te zijn. De kleine Adam heeft namelijk alles om uit te groeien tot een belangrijke pion in de grote heroplevingsstrategie van Opel in Europa...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker