Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Peugeot 2008 BlueHDi 100 : Nog steeds op diesel

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 2008 is erg aangenaam om mee te rijden, dankzij een vrij dynamisch weggedrag, ondanks zijn koetswerkhoogte. Het remsysteem roept geen kritiek op bij het rationele gebruik waarvoor deze 2008-diesel is voorbestemd. Met zijn 100 pk verschaft de BlueHDi deze kleine SUV geen grootste prestaties en bovendien kampt hij met een gebrek aan soepelheid. Regelmatig je toevlucht nemen tot de manuele versnellingsbak zal dus nodig zijn. Gelukkig schakelt die goed.

  • Veiligheid

    Dat de Peugeot 2008 maar vier sterren haalde bij de EuroNCAP-bedoordeling, is te wijten aan enkele tekortkomingen inzake uitrusting. Met het optionele Pack Safety Plus, dat een afstandsradar aan de camera toevoegt en een automatische noodremfunctie omvat, verdient hij er wel vijf. Merk op dat in combinatie met de manuele versnellingsbak enkel een passieve spoorassistent beschikbaar is – die dus enkel waarschuwt, maar niet bijstuurt.

  • Comfort

    De ophanging van de 2008 verzekert een goed rijcomfort, hoewel kleine wegoneffenheden worden doorgegeven. De algemene geluiddemping is goed, maar de dieselmotor kan zijn architectuur niet verbergen na een koude start en onder belasting. Terwijl de voorste inzittenden op hun gemak zitten en de achterpassagiers meer plaats hebben dan in rivalen, voel je je achterin toch enigszins opgesloten, als gevolg van de kleine glaspartijen.

  • Praktische kant

    Bij het in- en uitstappen moet je voor- en achterin je voet over een vrij hoge drempel tillen. Afhankelijk van de uitvoering geniet je binnenin van mooie stoelen en een dashboard dat knap is afgewerkt. De opbergmogelijkheden voorin zijn voldoende talrijk en volumineus, zoals het diepe handschoenkastje. Het koffervolume valt binnen de norm en kan worden gemoduleerd met een verstelbare bodem en een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank.

  • Connectiviteit

    Peugeots jongste SUV pakt uit met 3D-instrumenten die er onberispelijk uitzien, evenals een groot centraal scherm dat een diameter tot 10 duim kan hebben. Het is alleen jammer dat het niet de volledige breedte gebruikt, wat het formaat de facto verkleint. De ergonomie is niet slecht, maar lijkt wat gedateerd. Zo is de procedure om een smartphone te koppelen nogal complex. Het interieur telt drie klassieke USB-aansluitingen, evenals één type-C-exemplaar.

  • Budget

    In vergelijking met de eerste generatie van de 2008 zijn de prijzen flink gestegen, maar in ruil daarvoor biedt het merk nu een beter afgewerkte en veel ruimere auto. Ook de uitrusting werd uitgebreid en de koper kan kiezen voor moderne opties waarvan de meeste schappelijk geprijsd zijn. Het verbruik ligt in de praktijk hoger dan het normgemiddelde en je zult veel kilometers moeten afleggen om de meerprijs van deze dieselversie te compenseren.

Peugeot 2008 BlueHDi 100 : Nog steeds op diesel
Conclusie / Peugeot 2008 BlueHDi 100 : Nog steeds op diesel

In vergelijking met de eerste generatie zet deze nieuwe Peugeot 2008 een flinke stap voorwaarts. Zijn stijl is veel expressiever geworden, het interieur werd moderner en ruimer en de wegligging weet ook de enthousiaste bestuurder te charmeren. Of de 1.5 BlueHDi 100 de beste keuze is, is minder zeker. De prestaties van deze instapdieselmotor zijn namelijk verre van hoogstaand en door de meerprijs ten opzichte van de even krachtige en bijna even zuinige benzineversie is hij budgettair alleen maar interessant voor verstokte veelrijders.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker