In het kort
-
Techniek
De 2.0 BlueHDi verblijdt ons met zijn opmerkelijk soepele en elastische aard die uitnodigt tot een ontspannen rijstijl. Daardoor konden de ingenieurs een versnellingsbakspreiding kiezen die het verbruik en het geluidscomfort ten goede komt, zonder daarom de prestaties te verminderen. Het heeft geen zin om de motor hoog in de toeren te jagen, ook al heeft de 2.0 BlueHDi een lange adem: hij biedt het beste van zichzelf tussen 1.600 en 3.500 o/m.
-
Wegligging
Op zijn lange wielbasis geniet de 508 een mooie stabiliteit in bochten. Het precieze stuur maakt dat de opgelegde koers nauwkeurig wordt gevolgd zonder dat je hoeft bij te sturen. Ondertussen houdt het onderstel rolneigingen perfect onder controle. En dat rijgedrag gaat gepaard met een goed rijcomfort. Het chassis laat zich nooit op een fout betrappen en ondertussen verteert het makkelijk elke type wegoneffenheid. De 508 geeft dus altijd blijk van een mooie nauwkeurigheid.
-
Veiligheid
Bij de lancering van de 508 weet Peugeot het gebrek aan bepaalde veiligheidsuitrusting aan desinteresse van de klanten. Nu moet het daarop terugkomen, want het biedt nu een achteruitrijcamera en een dodehoekcontrole aan. Een spoorassistent, adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning of botswaarschuwing staan echter nog steeds niet op het programma. Het aantal airbags blijft beperkt tot zes en op de twee eerste niveaus moet je nog bijbetalen voor mistlichten.
-
Comfort
In de 508 hebben alle inzittenden comfortabel plaats. De voorstoelen bieden op alle vlakken een uitstekende steun, terwijl de rugleuning van de achterbank goed getekend is. Zoals zo vaak in dit soort auto’s is de middelste plaats een noodzitje voor erg korte afstanden. De geluiddemping ten slotte is bijzonder verzorgd wat rol- en motorgeluiden betreft, in die mate dat het stroomlijngefluit rond de buitenspiegels er extra door in de verf wordt gezet.
-
Praktische kant
Bij zijn facelift kreeg de 508 één extra bergvak in de middenconsole. Dat is verre van voldoende, maar het is al beter dan voordien. De bekerhouders voorin zitten in de weg van het aanraakscherm wanneer ze in gebruik zijn, terwijl het multimediasysteem niet helder genoeg is georganiseerd. Ook de inplanting van sommige knoppen is merkwaardig. Zo staat die van de grootlichtassistent op de middenconsole in plaats van in de buurt van de bediening van de koplampen.
-
Budget
In vergelijking met de ‘standaard’-2.0 HDi is de BlueHDi 800 euro duurder. In Vlaanderen wordt die meerprijs gedeeltelijk gecompenseerd door de BIV, die zakt naar 53,25 euro (495 euro in de rest van het land). Het onderhoudsinterval bedraagt 30.000 kilometer of één jaar, maar het het AdBlue-reservoir moet om de 20.000 kilometer worden bijgevuld. Dat kun je zelf doen: het product is verkrijgbaar bij dealers, maar opgelet met spatten, want het is bijzonder corrosief.
De BlueHDi-technologie laat de Peugeot 508 voortijdig voldoen aan de Euro6-norm zonder de prestaties te schaden. Daarbij daalt ook de CO2-uitstoot gevoelig, wat hem voordelen oplevert op de fleetmarkt en in het Vlaamse Gewest, waar dat criterium het bedrag van de belasting op inverkeerstelling bepaalt. Verder herpositioneert hij zich op het vlak van stijl en uitrusting (veiligheid en connectiviteit), ongetwijfeld om zich voor te bereiden op de nieuwe generatie van twee sterren van het segment: de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat. Eindelijk wat beweging dus in het segment van de traditionele gezinsberlines. Genoeg om de vraag weer aan te wakkeren? Afwachten geblazen…