Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche 911 Carrera GTS

In het kort

  • Wegligging

    De rechtstreeks ingespoten 3.8 ging van 385 naar 408 pk, maar werd paradoxaal genoeg gewilliger, dankzij een vlakkere koppelkromme waarvan de piekwaarde onveranderd bleef. Hij is erg soepel en gewillig onderin, terwijl hij driftig uit de hoek komt bij hoge toeren, waarbij hij een niet mis te verstane klank produceert uit zijn standaard sportuitlaat. De optionele PDK-versnellingsbak staat hem perfect bij, terwijl het uitstekende stuur een uiterst precies rijgedrag mogelijk maakt.

  • Veiligheid

    De GTS is niet overladen met bemoeizieke veiligheidstechnologieën die de bestuurder zijn verantwoordelijkheid ontnemen, maar mikt voor de actieve veiligheid op zijn kwaliteiten qua wegligging en remmen... en op het inzicht van de bestuurder. Maar omdat niemand onfeilbaar is, kan hij rekenen op een ESP en op de onvermijdelijke airbags. Maar opgelet, vooral in de winter, want de GTS is een gewone achterwielaandrijver. Het PSM in combinatie met het antispinsysteem is dus best welkom.

  • Comfort

    De prima rijhouding en de goede stoelen dragen bij tot het plezier dat je ervaart achter het stuur. De standaard gestuurde ophanging PASM doet wat ze kan, maar blijkt eerder een kostbare hulp voor het weggedrag dan voor het comfort, dat snel wordt verstoord door de staat van de wegen. Ook de geluiddemping is geen troef van dit model, dat vooral bestemd is voor liefhebbers van rijsensaties. Standaard is er geen achterbank meer, maar als optie kan die worden teruggeplaatst.

  • Praktische kant

    Los van het feit dat de GTS 20 millimeter dichter bij de grond ligt dan een Carrera S, stelt de instap geen problemen, dankzij de breed openzwaaiende deuren en de aanvaardbare interieurhoogte. Door de smalle voorruitstijlen levert het zicht (schuin) vooruit geen problemen op. Met een totaal volume van 310 liter heeft de GTS voldoende bagageruimte om er langer dan een weekendje op uit te trekken. De standaarduitrusting is over het algemeen volledig en de afwerking onberispelijk.

  • Budget

    Met een prijskaartje van 107.000 euro - bijna 6.500 euro meer dan een gewone Carrera S - is de GTS geen koopje. Hij rechtvaardigt zijn prijs gedeeltelijk met een iets rijkere uitrusting, een gullere motor en ongetwijfeld ook met zijn exclusiviteit, die maakt dat hij voor liefhebbers wel eens een collector's item zou kunnen worden. Daarom zou hij ook zijn waarde moeten behouden op de tweedehandsmarkt. Al is dat nog geen reden om belachelijk hoge prijzen te vragen voor bepaalde opties...

Porsche 911 Carrera GTS
Conclusie / Porsche 911 Carrera GTS

De GTS is een afscheidscadeau voor de 997, maar het is wel verduiveld goed verpakt. En het zal niet makkelijk zijn voor de nieuwe generatie om minstens even goed te doen. De ingenieurs van Porsche zijn echter allang meesters in de kunst steeds weer modellen af te leiden waarvan de oorsprong teruggaat tot in 1964, met de eerste 911. En hoewel alleen echte freaks tekst en uitleg kunnen geven bij de onwaarschijnlijke hoeveelheid varianten, moeten we toegeven dat we nog maar zelden teleurgesteld werden door één daarvan. Dat geldt ook voor deze Carrera GTS, die homogeen en efficiënt is, plezierig rijdt, zowel in het dagelijkse verkeer als op een circuit, en waarvan de naamgeving een knipoog is naar de schitterende 904 Carrera GTS uit 1964.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker