Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche 911 Turbo S

In het kort

  • Techniek

    De 3.8-flat six wordt onder druk gezet door twee turbo's met variabele geometrie, nog altijd een unicum bij de benzines. Onder de motorkap van de Turbo S ontwikkelt hij 560 pk en 700 Nm. Het op de Turbo S standaard meegeleverde Sport Chrono Plus Pack voorziet in een overboost-functie die het koppel gedurende een twintigtal seconden doet pieken bij 750 Nm, om nog net iets sneller te hernemen. De prestaties zijn verbluffend, met 20,1 seconden over de kilometer.

  • Wegligging

    Net als de GT3 hebben de 911 Turbo's recht op vierwielsturing. Tot 50 km/h draaien twee actuatoren op de achtertrein de wielen in de omgekeerde richting van de voorwielen, om de draaicirkel te verkleinen en het manoeuvreren te vergemakkelijken. Vanaf 80 km/h draaien de achterwielen echter mee met de voorwielen, voor meer stabiliteit bij snelle lastwissels. Voeg daarbij de gestuurde vierwielaandrijving en het actieve differentieel (PTV+) en je krijgt een verduiveld efficiënte 911.

  • Veiligheid

    De haast continu gestuurde vierwielaandrijving is de voornaamste veiligheidsvoorziening op de 911 Turbo S. Daarnaast is er ook een ESP (PSM in Porsche-taal), dat verrassend oordeelkundig tussenbeide komt om ongewilde schuivers in te dijken en het onderstel in goede banen te leiden. De bestuurder kan daarbij zelf de mate van gewenste 'vrijheid' instellen. Voor het overige is de veiligheidsuitrusting vrij beperkt, al kun je wel altijd rekenen op erg doeltreffende dynamische ledkoplampen.

  • Comfort

    De actieve ophanging (PASM) gecombineerd met de loskoppelbare stabilisatorstangen (PCCM) levert deze 911 Turbo S een uitzonderlijke schokdempingskwaliteit op, zodat hij ook perfect dagelijks bruikbaar is. De voorstoelen zitten uitstekend en staan garant voor een al even geslaagde rijhouding. De twee zitjes achterin zijn daarentegen enkel bruikbaar in geval van nood, en dan nog enkel voor kinderen of niet al te grote volwassenen. De geluiddemping is misschien zelfs iets té verzorgd.

  • Praktische kant

    Instappen gaat vrij vlot, al moet je je wel laten neerploffen in stoelen die vrij dicht bij de vloer staan - maar dat is in alle sportwagens zo. De opbergruimtes zijn voldoende talrijk aanwezig en bevinden zich waar je ze verwacht. Zoals bij elke 911 vind je de hoofdkofferruimte (115 liter) in de snuit, maar je kunt ook de achterstoeltjes neerklappen om nog eens 260 liter extra vrij te maken. De Turbo S is niet alleen de krachtigste, maar tevens de meest rijkelijk uitgeruste 911.

  • Budget

    De standaard-911 Turbo staat in de prijslijst voor 166.012 euro, terwijl de Turbo S voor zijn extra vermogen en uitrusting bijna 34.000 euro meer vraagt. Deze bolides zijn geen spek voor ieders bek, maar moeten hun waarde goed kunnen behouden (zorgvuldig onderhoud bij een erkende garage is dan wel een must). Wat het verbruik betreft, moet je rekenen op minstens 10 en gemiddeld 12 l/100 km, maar wie het gaspedaal niet spaart, jaagt er per 100 kilometer vlotjes 20 liter door.

Porsche 911 Turbo S
Conclusie / Porsche 911 Turbo S

De jongste generatie van de 911 Turbo S verenigt topprestaties, een maximale efficiëntie, een verrassende veelzijdigheid en een uitzonderlijk rijgemak en blijft aldus een van de meest volmaakte supercars op onze planeet. Porsche heeft op alle vlakken bijzonder veel Duitse Gru¨ndlichkeit aan de dag gelegd en etaleert nog maar eens zijn verbluffende technische knowhow. Misschien zijn ze daarin in Weissach dit keer zelfs net iets te ver gegaan: het onverstoorbare onderstel en het klinische karakter van het aandrijfgeheel lossen de verwachtingen qua sensaties niet helemaal in, te beginnen bij de motorklank. Natuurlijk verwachten we vandaag niet meer dat een 911 Turbo S zich bij de minste gasstoot dwarszet, maar een béétje karakter kan toch geen kwaad?

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker